اخبار

از خواص کدو حلوایی چه می‌دانید؟

از خواص کدو حلوایی چه می‌دانید؟

کدو حلوایی یا کدو تنبل دارای طعم شیرین، بافت نرم و لطیفی است که ماندگاری طولانی دارد، میزان کالری آن کم بوده و فیبر بالایی دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد خواص کدو حلوایی، تنوع مصرف آن به صورت‌های مختلف و وفور آن در این فصل بهتر است آن را در رژیم غذایی خود را قرار دهیم.

مهندس صبا حضرتیان افزود: کدو تنبل‌هایی که به شکل نامتقارن است از نظر داشتن میزان بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A ارجحیت دارد و بتاکاروتن موجود در این نوع چهار برابر بیشتر است.

وی افزود: نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئید‌ها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون رابطه وجود دارد، همچنین بر اساس نتایج پژوهش‌های محققان بتاکاروتن‌ها می‌توانند به عملکرد برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کمک کنند و باعث تقویت سیستم ایمنی شوند.

این کارشناس مواد غذایی خاطرنشان کرد: ویتامین C کدو حلوایی نیز در مقایسه با سایر کدو‌ها بیشتر است، البته با پختن آن در حرارت بالا و حتی سرخ کردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینکه آن را در ظرفی در بسته بخارپز کنید که در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین کم خواهد شد.

مهندس حضرتیان یادآور شد: کدو حلوایی برای کسانی که به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچارند نیز مفید است، بخصوص در فصول سرد که این بیماری شیوع بیشتری دارد، زیرا منبع مناسب ویتامین C،E و بتاکاروتن است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.

وی افزود: همچنین از خواص کدو حلوایی برای دستگاه ادراری خاصیت ضد سنگ، مدر بودن و ممانعت از تشکیل برخی کریستال‌ها در کلیه‌های سنگ ساز است.

مهندس حضرتیان گفت: از دیگر خواص کدو حلوایی می‌توان به مواردی مانند ضد پیری، سلامت پوست، درمان آکنه، کاهش حملات آسم، بهبود سیستم ایمنی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، ضد سرطان به ویژه سرطان پروستات، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از زخم معده، کاهش استرس، درمان افسردگی و داری خاصیت ضد التهابی اشاره کرد.

این کارشناس مواد غذایی ادامه داد: تخم کدو نیز سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم می‌باشد، که نقش اساسی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری‌های عفونی روده‌ای و عفونت‌های مثانه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تخم کدو حاوی فیتواسترول‌ها و سیتواسترول‌ها است که از یک طرف از رسوب چربی در سرخرگ جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر خاصیت ضد سرطانی دارند، همچنین سرشار از روغن‌های امگا می‌باشد.
۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید