اخبار

تغییر سبک زندگی موجب ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان است

تغییر سبک زندگی موجب ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: صنعتی‌شدن جوامع و تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی ماشینی باعث افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر ابراهیم شکیبا روز شنبه به مناسبت آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان افزود: از مهمترین این عوامل، می‌توانیم به کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و آلودگی‌های زیست محیطی اشاره کنیم.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه انتظار می‌رود بدلیل سالمند شدن جوامع و سبک زندگی نامناسب، موارد بروز سرطان در جهان در دهه آینده به ۲ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد این افزایش بروز در کشورهایی در حال توسعه رخ خواهد داد بنابراین برنامه‌ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: نکته امیدوار کننده در پیشگیری از سرطان ها اینکه بیش از یک سوم آنها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر نیز به شرط تشخیص زود هنگام، درمان پذیر هستند.

دکتر شکیبا تاکید کرد: با توجه به اهمیت بیماری سرطان، سازمان جهانی بهداشت روز چهارم فوریه هر سال را به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری کرده و در ایران نیز هشتم تا پانزدهم بهمن به عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان تعیین شده که شعار آن «فاصله ها را کم کنیم» است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در این هفته علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی، جلب مشارکت ذینفعان، تهیه و پخش محتواهای آموزشی و تبلیغاتی با هدف حساس سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم در زمینه پیشگیری و درمان سرطان در دستور کار است.

وی گفت: سرطان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در تمام جوامع می باشد. این بیماری به عنوان دومین عامل مرگ و میر، یکی از بیماری‌های غیر واگیر و اولویت نظام سلامت کشور است چرا که در ایران سالیانه جان بیش از ۳۰ هزار نفر را می‌گیرد وبیش از ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا دنیز در کشور ثبت می‌شود.

دکتر شکیبا در ادامه افزود: کنترل قابل توجه بیماری‌های واگیر در چند دهه گذشته بدلیل ارتقای سطح بهداشت عمومی، واکسیناسیون، تولید آنتی بیوتیک‌ها و داروهای موثر، منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در کشورمان شده است.

دکتر شکیبا افزود:این هفته فرصتی است مناسب تا در راستای کنترل و پیشگیری و از بیماری سرطان اقدامات لازم را اجرا نماییم. 

وی گفت: امید است با تلاش و حمایت تمامی سیاستگذاران داخلی و خارجی حوزه سلامت گامی مثبت و ارزنده در جهت برگزاری شایسته هفته پویش ملی مبارزه با سرطان برداریم.

 

۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید