اخبار

تشریح دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت

تشریح دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در اولین روز از دهه ی مبارک فجر به تشریح دستاورد های چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر قباد محمدی گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی از جمله مهمترین اتفاقاتی است که با به ثمر رسیدن آن تحولات شگرفی در حوزه بهداشت و درمان رخ داد.

وی با نگاهی اجمالی به شاخص های بهداشتی درمانی در استان گفت:پیش از انقلاب تنها تعداد محدودی حدود 500 پزشک که اکثریت از کشور های هند و پاکستان و... بودند در استان حضور داشتند اما  امروزه در تمامی شهرستان ها و حتی در مناطق محروم نیز پزشکان متخصص حضور دارند و بیش از 4000 پزشک ایرانی عمومی ، متخصص ، دندان پزشک و داروساز خدمات تخصصی و فوق تخصصی کم‌ نظیری را در سطح استان ارائه میدهند. 

وی اظهار داشت: خوشبختانه تقریبا اکثر شهرستانها دارای بیمارستان هستند اکنون 25 بیمارستان در استان ما وجود دارد.

 رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها یک پایگاه اروژانس در سطح استان وجود داشته است گفت: امروزه بیش از 68 پایگاه اورژانس در سطح استان به همشهریان عزیز خدمات پیش بیمارستانی ارائه میکنند.

دکتر محمدی به  تعداد آزمایشگاه ها و داروخانه های استان نیز اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب 33 آزمایشگاه در استان فعال بوده است و اکنون این تعداد به 139 و تعداد داروخانه ها نیز از 13  به 347 داروخانه رسیده است.

وی به فعالیت های حوزه بهداشت نیز اشاره کرد و گفت:قبلاً هیچ شبکه بهداشت و درمانی در ایران وجود نداشت اما الحمدالله اکنون تمام جمعیت شهری و روستایی ما تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان هستند و این شبکه که نشانی از قدرت است و در هیچ جای دنیا وجود ندارد ایده ای بود که جوانان مملکت ما بعد از انقلاب ارائه دادند که ما به عنوان مثال پوشش 90 درصدی واکسیناسیون کرونا را از برکت وجود همین شبکه در اپیدمی کرونا داریم.

به گفته رئیس دانشگاه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در استان هیچ پایگاه سلامت ، خانه بهداشت و بهورزی وجود نداشته است اما اکنون ما 143 پایگاه سلامت ، 630 خانه بهداشت و 1150 بهورز فعال داریم و طی این مدت تعداد مراکز بهداشت از 5 به 14 و مراکز خدمات جامع سلامت استان از 20 به 132 مرکز رسیده است .

  دکتر محمدی خدمات حوزه بهداشت را از جمله افتخارات انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما در شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به رقمی بالاتر از ۷۳ سال رسیده ایم.  

وی همچنین بحث میزان مرگ و میر نوزادان را از دیگر شاخص های جهانی دانست و گفت: تا پیش از انقلاب ۷۶ مرگ در هزار تولد زنده بود و امروزه در این شاخص هم شاهد کاهش و ۱۰ مرگ در هر هزار تولد هستیم.

وی در ادامه گفت: فعالیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کرمانشاه پیش از انقلاب تنها محدود به ۲ دانشکده با تعداد ۲۹۵ دانشجو بوده است که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی هم اکنون تعداد دانشکده های این دانشگاه با رشد 5 برابری به 10 دانشکده و تعداد دانشجویان ما نیز با رشد 20 برابری هم اکنون نزدیک به 6 هزار دانشجو در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی تعداد کمی دانشجو در حوزه بهداشتی تربیت می کردیم گفت: بعد از انقلاب بنیه نظامی و بهداشتی به دست مردم خصوصاً جوانانی که در عرصه های دفاع مقدس کار می کردند افتاد و همین امر موجب شد تحولات بزرگی صورت گیرد و موجب شد اکنون این دانشگاه با حضور 543 عضو هیأت علمی فعالیت کند و علاوه بر اینکه تعداد رشته های تحصیلی از 4 رشته به 95 رشته برسد کیفیت آموزشی نیز افزایش پیدا کرده به نحوی که ما هم اکنون بیش از 600 دانشجو از کشورهای عراق ، پاکستان ، افعانستان ، بحرین ، نروژ و سومالی داریم و در این زمینه زبانزد خیلی از کشورهای همجوار شده ایم.

دکتر محمدی با بیان اینکه ما در حیطه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از صفر به 100 رسیده ایم گفت: از نظر تولید علم در سطح بالایی هستیم و از نظر داروسازی ، بهداشت و پرستاری، استان سرآمد شده ایم و در بین دانشگاه های تیپ 2 کشور رتبه یک و بین کل دانشگاه ها رتبه هشتم را داریم و این درحالی است که در حیطه فناوری نیز ما بعد از دانشگاه شهید بهشتی و تهران هستیم و در رتبه سوم کشور قرار داریم.

به گفته دکتر محمدی اکنون در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ثبت 147 اختراع ، 13 شرکت دانش بنیاد  60 شرکت فناور  فعالیت می کنند و از نظر شاخص های دارویی نیز می توان به فعالیت 2 کارخانه تولید دارو و یک کارخانه تولید الکل اشاره کرد.

 

 

 

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید