اخبار

سالانه ۳ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان در کرمانشاه شناسایی می شود

سالانه ۳ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان در کرمانشاه شناسایی می شود

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:سالانه حدود یکصد و بیست هزار مورد سرطان جدید در کشور شناسایی می شود که این آمار در استان کرمانشاه بیش از سه هزار مورد است‌.

دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه هفته پویش ملی سرطان در کشور از هشتم بهمن آغاز شده و تا پانزدهم ماه جاری نیز ادامه دارد، اظهار داشت: ارتقاء سطح آگاهی عمومی و تقویت مشارکتهای مردمی در راستای آموزش تغذیه سالم، تمرکز بر برنامه های پیشگیری، همچنین دسترسی اقشار مختلف جامعه به خدمات پیشگیرانه تشخیصی و درمانی از جمله مهمترین اهداف هفته مذکور است.

وی افزود: با توجه به سایه سنگین بحران کرونا که همه توجهات را به خود جلب کرده، در این هفته بایستی ضرورت ترویج اصول خود مراقبتی، کاهش عوامل خطر و ترویج سبک زندگی سالم حتی از دوران نوجوانی و ضرورت توجه حداکثری والدین و خانواده ها یادآوری شود.

دکتر بیگلری تصریح کرد: در هفته ملی پویش سرطان روز شمارهایی تعریف شده که مهمترین آنها ترویج شیوه زندگی سالم و چگونگی داشتن محیط زندگی و کار سالم در کنار نقش مشارکت همه جانبه مردم در کنترل سرطان ها است.

وی عنوان کرد: سالانه حدود یکصد و بیست هزار مورد سرطان جدید در کشور شناسایی می شود که این آمار در استان کرمانشاه بیش از سه هزار مورد است‌.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: بیشترین موارد ابتلا به سرطان در سال‌های اخیر بر اساس جنسیت در بانوان شامل سرطان سینه و در مردان سرطان معده، دستگاه گوارش و پروستات است.

وی افزود: بسیاری از سرطان ها با خود مراقبتی، داشتن تغذیه سالم و شیوه زندگی صحیح، پرهیز از استعمال دخانیات و قلیان به عنوان عامل اصلی ابتلا به سرطان هایی چون سرطان ریه، معده و مثانه و داشتن تحرکی بدنی مناسب قابل پیشگیری هستند.

دکتر بیگلری با بیان اینکه افرادی که چاقی و شاخص توده بدنی بالایی دارند بیشتر در معرض ابتلا به برخی از سرطان‌ها هستند، گفت: همچنین افرادی که تغذیه ناسالم دارند و از نمک، فست فودها و نوشابه فراوان استفاده می کنند هم ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان دارند.

وی افزود: حتی افراد در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم از دوران نوجوانی هم در معرض خطر ابتلا به برخی از سرطان ها قرار می گیرند.

خطر بروز سرطان دستگاه گوارش با مصرف بیش از حد سموم در محصولات کشاورزی

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سلامت محصولات کشاورزی هم موضوع بسیار مهمی است اگر در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز از سموم و آفت کش ها استفاده شود با توجه به نیترات موجود در این سموم، خطر بروز سرطان های دستگاه گوارش افزایش می یابد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: برخی از میکروب‌ها هم می توانند سرطان زا باشند که در راس آنها باکتری هلیکوباکتر به عنوان عامل اصلی ابتلا به سرطان معده و اثنی عشر و همچنین ویروس هپاتیت ب که باعث ایجاد سرطان کبد می شود.

وی افزود: مصرف بی رویه داروهای نیروزا مثل استفاده از هورمون های تستسترون و آنابولیک توسط برخی ورزشکاران آنها را در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و دستگاه تناسلی قرار می دهد که البته طی سالهای اخیر هم شاهد رشد آن بوده ایم.

دکتر بیگلری تصریح کرد: در افرادی که کم خوابی دارند و از استرس های مستمر رنج می برند هم از آنجا که سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف و رشدسلولی مختل می شود خطر بروز برخی از سرطان‌ها افزایش می یابد.

وی افزود: برای کسانی که در مقابل نور مستقیم خورشید کار می کنند استفاده از کرم های ضد آفتاب به ویژه در روزهای گرم سال توصیه می شود، هرچند که در روزهای ابری هم باید این کرم ها مورد استفاده قرار گیرند‌ زیرا این موضوع یکی دیگر از راه های پیشگیری از بروز سرطان های پوست است که عامل اصلی آن تابش بیش از اندازه اشعه نور خورشید است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خطر ابتلا به سرطان پوست در میان گروهی که محیط کار آنها به گونه ای است که زیاد در معرض نور خورشید هستند، بیشتر خواهد بود.

دکتر بیگلری تصریح کرد: تغییر و گرفتگی صدا بیش از دو هفته که دلیلی برای آنها پیدا نشود، کاهش وزن غیرعادی (هرچند که ممکن است به دلایلی چون ابتلا به دیابت یا پر کاری تیروئید ایجاد شود) تغییر وضعیت اجابت مزاج، تغییر غیرعادی در خالهای پوستی از نظر رنگ، حاشیه و اندازه و عدم بهبودی زخم ها، از جمله مهمترین علائم احتمالی ابتلا به سرطان هستند.

وی افزود: در سرطان مساله ژنتیک بسیار مهم است به گونه ای که عامل وراثت در ابتلا به برخی از سرطان ها ممکن است نقش داشته باشند همچنین بالا رفتن سن از دیگر مولفه های اثرگذار بر روند ابتلا به این بیماری است و اصولا طی فرآیند سالمندی ریسک ابتلا به سرطان‌ها هم افزایش می یابد.

دکتر بیگلری بر ضرورت تمرکز بر مساله پیشگیری، تقویت اطلاع رسانی مستمر به آحاد جامعه به منظور تغییر رفتارهای پر خطر که ریسک بروز سرطان را افزایش می دهند، تاکید و تصریح کرد: نقش خانواده ها، والدین و رسانه در کنترل سرطان بسیار مهم است.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید