اخبار

اپیدمی چاقی خطرناکتر از پاندمی کرونا

اپیدمی چاقی خطرناکتر از پاندمی کرونا
 
 
یک فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته ، چاقی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر به فکر اپیدمی چاقی نباشیم در آینده نه چندان دور باید منتظر پاندمی مرگ ناشی از بیماریهای مرتبط با آن باشیم.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر بهنام رضا مخصوصی اظهار داشت: اپیدمی چاقی می تواند از پاندمی کرونا خطرناک تر باشد، کرونا با واکسیناسیون در نهایت کنترل شود ولی کنترل چاقی نیاز به سرمایه گذاری درازمدت فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد.
 
وی با بیان اینکه چاقی در حال حاضر یکی از مشکلات شایع جوامع امروزی است و شایعترین علل آن هم شیوه زندگی شهرنشینی و استفاده از غذاهای fast food می باشد گفت: رد پای چاقی در بروز بسیاری از بیماری ها دیده می شود. یک سوم کل سرطانهای پستان، کولون، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه، بیماریهای قلبی، سکته حاد قلبی، سکته مغزی، اختلالات متابولیک، دیابت،کبد چرب، بیماریهای انسدادی ریه، فشارخون، آسم، ناباروری، میگرن، بیماری های روحی و اخیراً کووید ۱۹ از جمله بیماری های مرتبط با چاقی هستند.
 
به گفته وی میزان چاقی در ایران از سال ۱۳۵۹ تاکنون پنج و نیم برابر شده است و در کل می توان گفت حدود ۷۰ درصد ایرانیان اضافه وزن یا چاقی دارند و در کودکان و نوجوانان نیز در سی سال گذشته چاقی دو برابر شده همچنین بر اساس آمار NHS در هر سه کودک، یک کودک چاق است که مشکلات متعدد روحی، روانی و تحصیلی برای آنان ایجاد می کند.
 
دکتر مخصوصی با بیان اینکه در چندسال اخیر روشهای متعددی برای درمان چاقی به کارگرفته شده است اما مهمترین آنهاتغییر شیوه زندگی ( تغییر رژیم غذایی و ورزش)، درمانهای دارویی و اعمال جراحی است گفت: همه افراد چاق کاندید اعمال جراحی چاقی نیستند شاخص توده بدنی یا بی ام آی مهمترین معیار تعیین کننده برای اعمال چاقیست.
 
وی اظهار داشت: بی ام آی از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد برحسب متر به دست می آید. افرادی که بی ام آی بالای ۴۰ دارند یا افرادی که بی ام آی بالای ۳۵ و یکی ازبیماری های مرتبط با چاقی می توانند کاندید مناسبی برای اعمال جراحی باشند.
  
#هم_پیمان_تا_پایان_کرونا
#بهار_صفر_یک_بهار_سلامتی 
 
مرجع رسمی اطلاعات حوزه سلامت، بیماری کرونا و واکسیناسیون در استان کرمانشاه 🔻
 
🆔@k_health
 
 
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید