اخبار

اصول مهم نگهداری مجدد داروها در منزل هنگام خانه تکانی

اصول مهم نگهداری مجدد داروها در منزل هنگام خانه تکانی

ضمن انجام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد توصیه می شود حتما جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در این خصوص با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد، از همه افراد خواست تا با رعایت برخی نکات ایمنی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر وریا رحیمی با بیان اینکه داروهایی که تاریخ انقضاء آنها گذشته است را از بسته بندی اصلی خارج نموده و داخل کیسه زباله و یا چاه فاضلاب ریخته، معدوم نمائید گفت: تاریخ انقضاء معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه های آلومینیومی بسته بندی قرصها و کپسول ها، بر روی شیشه آمپول و ویالهای تزریقی و درخصوص پمادها و کرمهای موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.
وی با تاکید بر اینکه شربت ها را در فاضلاب خالی کرده و شیشه های آن را دور بریزید افزود: همچنین قطره های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نمی باشند و باید دور ریخته شوند و آمپولها و سرنگ های تاریخ گذشته را در کیسه زباله بریزید و معدوم نمائید.
 
دکتر رحیمی به داروهایی که تاریخ انقضاء آنها فرا نرسیده است ولی استفاده ای در منزل ندارد نیز اشاره کرد و گفت: افراد می توانند این داروها را به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر جهت استفاده اهداء کنند. زیرا داروخانه های سطح شهر از پس گرفتن داروهایی که قبلا" به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده معذور می باشند.
 
پیشگیری از مسمومیتها در محیط خانه 
 
به گفته رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه  بررسی آمار مسمومیتها بیانگر این نکته است که اغلب مسمومیت ها در محیط خانه اتفاق می افتد،  لذا ایمن سازی محیط خانه از نظر بروز مسمومیت می تواند نقش مهمی را در پیشگیری از انواع مسمومیتها به ویژه در کودکان داشته باشد.

 

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: بسیاری این تصور را دارند که عمده مسمومیت ها مربوط به مواد غذایی است و این درحالی است که هریک از نقاط خانه بسته به موادی که در آن نگهداری می شود میتواند به عنوان یک نقطه پر خطر تلقی گردد.

 وی خاطر نشان کرد: لوازم آرایشی، لاک ناخن، استون،  داروها، مواد فرم دهنده مو و عطر موجود در  اتاق خواب، گاز پاک کن، لوله بازکن، مواد  شوینده، پاک کننده و سفید کننده موجود در آشپزخانه، مواد شوینده، سفید کننده،  جوهر نمک، لوله باز کن،  دهان شویه و  بوگیر در محیط دستشویی و حمام، گلها و گیاهان سمی اتاق نشیمن، سموم حشره کش، رنگ ساختمانی ، نفت ، بنزین، تینر، ضد یخ، شیشه پاک کن  و سایر مواد نگهداری شده در انباری یا پارکینگ ساختمان و گلها و گیاهان سمی، قارچهای سمی، کودهای باغبانی و مواد نفتی موجود در حیاط یا حیاط خلوت همگی می توانند عامل بروز مسمومیت گردند. 
 
دکتر رحیمی تاکید کرد: برای پیشگیری از مسمومیت بهتر است به تک تک اتاقها و مکان های  خانه خود سر زده و از نظر نکات ایمنی آنرا کنترل نماییم.
 
وی اظهار داشت: محصولات سمی و مضر را در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید ، درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می دارید با قفل یا طناب محکم نمائید و به طور مرتب کمد مربوط به نگهداری داروهای خود را کنترل کنید و داروهای قدیمی را بررسی کنید.  
 
 
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید