اخبار

اقدامات پیشگیرانه از کم‌شنوایی و بیماری‌های گوش جلوگیری می‌کند اقدامات پیشگیرانه از کم‌شنوایی و بیماری‌های گوش جلوگیری می‌کند

اقدامات پیشگیرانه از کم‌شنوایی و بیماری‌های گوش جلوگیری می‌کند اقدامات پیشگیرانه از کم‌شنوایی و بیماری‌های گوش جلوگیری می‌کند

 

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن‌سازی افراد در برابر بیماری‌های عفونی می‌توان از ابتلا به کم شنوایی و بیماری‌های گوش مربوط به آن جلوگیری کرد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ میلادی بر روی «شنیدن ایمن» متمرکز شده است، افزود: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: خطر آسیب شنوایی ناشی از اصوات تفریحی و استفاده ناایمن از وسایل صوتی شخصی را می‌توان با برنامه های آگاه سازی و ارتقا سطح سواد سلامت و ترویج  شنیدن ایمن کاهش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه افرادی که در معرض خطر کم‌شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور مرتب و منظم بررسی کنند، گفت: پیشگیری به موقع برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت.  

دکتر شکیبا عنوان کرد: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها باعلایم اولیه آن، نداشتن اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.  

وی در ادامه با بیان اینکه آمار کم شنوایی ناتوان کننده از میزان ۳۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به ۴۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ در جهان رسیده است، گفت: حداقل دو سوم این افراد درکشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند هر چقدر مشکل شنوایی زودتر تشخیص داده شود، پیش آگهی آن بهتر است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در آذر ماه ۹۵ توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادغام برنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد،  سپس در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برنامه خدمات پیشگیری، کنترل و مراقبت کم شنوایی و فرآیند ثبت خدمات ارزیابی و غربالگری شنوایی ۵-۳ روزگی نوزادان در سامانه پرونده الکترونیک سلامت و دسترسی برای همه ارایه دهندگان خدمت فراهم شد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب ادغام برنامه شناسایی، تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی نوزادان در نظام سلامت کشور کلید خورد و برنامه توسعه آن تدوین شد.  

دکتر شکیبا با بیان اینکه هم اکنون ۴۶۶ میلیون نفر در جهان از کم شنوایی رنج می‌برند که ۳۴ میلیون نفر از آنها کودک هستند، گفت: شیوع کم شنوایی ناتوان کننده دوره نوزادی یک تا سه در هر یک هزار تولد زنده گزارش شده؛ این آمار بین ۲۰ تا ۴۰ در هر هزار مورد نوزاد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه گزارش شده است.  

وی در پایان عنوان کرد: شیوع کم شنوایی در کودکان بدو ورود به مدرسه پیش دبستانی ۵.۲ درصد و در میان کودکان سن مدرسه ۱۱ تا ۱۵ درصد است.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید