اخبار

نکات مهم برای کاهش خطرات استفاده از ظروف "تفلون"

نکات مهم برای کاهش خطرات استفاده از ظروف "تفلون"

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح برخی نکات مهم در راستای کاهش خطرات استفاده از ظروف تفلون پرداخت.

فرانک میرزایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش روزافزون استفاده از ظروف تفلون یا نچسب، گفت: استفاده از این ظروف درحالی روبه افزایش است که آگاهی چندانی در خصوص استفاده درست از آنها وجود ندارد و همین موضوع می تواند خطراتی برای افراد به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ظروف تفلون یا نچسب در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند که با ماده خاصی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن که به اختصار (PTFE) نامیده می‌شود، پوشیده می‌شوند. این ماده سبب می‌شود مواد غذایی به ظرف نچسبند و به همین دلیل به ظروف تفلون، ظروف نچسب می‌گویند.

وی به مزیت مهم این ظروف اشاره کرد و افزود: از مزایای این ظروف این است ‌که بر خلاف ظروف دیگر که برای نچسبیدن غذا به روغن نیاز دارند، در این ظروف غذا بدون روغن هم به ظرف نمی‌چسبد و تمیز کردن آن نیز راحت ‌تر است.

میرزایی گفت: با این وجود، اگر دمای ظروف تفلون از حد معینی( بالاتر از 260 تا 270 درجه سانتیگراد) بالاتر برود، بر اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، 15 نوع ذره و بخار سمی آزاد می شود که استنشاق برخی از این گازها خطراتی را برای انسان بوجود می آورد.

وی افزود: همچkین اگر ذرات تفلون از کف ظرف جدا شده و وارد بدن شوند برای سلامتی افراد بسیار آسیب رسان است و موجب ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کبد شده و در مواردی باعث جهش ژنتیکی نیز می شود.

میرزایی گفت: در همین راستا نیاز است افراد هنگام استفاده از ظروف تفلون در راستای کاهش خطرات آن برخی نکات را رعایت کنند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: مهمترین نکته استفاده از ظروف تفلون استاندارد و مرغوب است که مراحل مختلف آزمایش های کنترل کیفیت و استاندارد را گذرانده باشد.

وی تصریح کرد: زمان استفاده از ظروف تفلون افراد باید دقت کنند که این ظروف خراش بر ندارد، چرا که این خراش ها و آسیب ها سبب می شود مواد شیمیایی وارد غذا شوند. در همین راستا توصیه می شود از شستن ظروف تفلون با مواد شوینده قوی و اسکاج های زبر خودداری شود.

وی افزود: همچین افراد موقع پخت وپز از قاشق های چوبی استفاده کرده و هرگز اجسام تیز و برنده را برای استفاده از این ظروف به کار نبرند.

میرزایی گفت: هنگام آشپزی با ظروف تفلون هم باید حرارت ملایم باشد و از دماهای بسیار بالا در هنگام آشپزی با ظروف تفلون اجتناب شود.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به "پیش حرارت‌دهی" ظروف خالی تفلون هشدار داد و افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این پیش حرارت‌دهی ممکن است دمای ظروف را در عرض پنج دقیقه تا 500 درجه سانتی‌گراد افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در ظروف تفلون بسیارسبک این زمان ممکن است به 2.5 دقیقه هم کاهش یابد و این درحالیست در دمای بالاتر از 300 درجه سانتی‌گراد پوشش تفلونی شروع به آزاد کردن مواد سمی در هوا می‌کند و استنشاق این مواد می‌تواند با مسمومیتی به نام آنفلوآنزای تفلونی همراه شود.

وی یادآور شد: نشانه‌های این مسمومیت عبارتند از تب، سرگیجه، لرز و درد بدن که چهار تا 10 ساعت پس از در معرض دود قرار گرفتن رخ می‌دهد و ظرف 12 تا 48 ساعت برطرف می شود.

میرزایی توصیه کرد: افراد هنگام تهیه غذا با ظروف تفلون تهویه را در محیط آشپزخانه برقرار کرده و هود را از همان ابتدای پخت و پز روش کنند.

وی همچنین توصیه کرد: برای پایداری هرچه بیشتر ماده پوشاننده ظروف تفلون، از فرو بردن ظروف داغ تفلون بلافاصله در آب سرد اجتناب شود.
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید