اخبار

بخور نخورهای "روزه داری" در ماه مبارک رمضان

بخور نخورهای "روزه داری" در ماه مبارک رمضان

یک کارشناس تغذیه به تشریح نکات تغذیه ای ویژه ماه مبارک رمضان پرداخت.

نیلوفر حیدری در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر پرهیز از پرخوری در وعده های سحر و افطار گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای استراحت دستگاه گوارش است و نباید با پرخوری در این ماه فشار بیشتری را به دستگاه گوارش تحمیل کرد.

وی افزود: اینکه بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز ماه مبارک رمضان شروع شده فرصتی خوبی است برای تمام افراد تا از اضافه وزن های نوروزی خلاص شوند و جبران پرخوری های این ایام را داشته باشند.

حیدری با تاکید بر صرف تمامی وعده های سحری و افطار و شام در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: وعده سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است و افراد باید به این وعده توجه داشته باشند.

وی افزود: در وعده سحری مصرف خوراکی های شیرین به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که مصرف مواد شیرین موجب افزایش انسولین خون شده و این انسولین موجب تسریع ورود قند به داخل سلول شده و افت قند خون را به دنبال دارد.

وی افزود: این روند موجب می شود فرد به سرعت احساس ضعف و گرسنگی کند، بنابراین مصرف این مواد در وعده سحری توصیه نمی شود.

حیدری همچنین نسبت به مصرف غذاهای شور و پرچرب هم در وعده سحری هشدار داد و افزود: مصرف این مواد غذایی موجب تشدید تشنگی فرد در طول روز می شود.

وی افزو: همچنین مصرف غذاهای پُر پروتئین مانند کتلت، جوجه کباب و ... هم در این وعده توصیه نمی شود، چرا که این مواد غذایی هم موجب تشدید تشنگی می شوند.

این کارشناس تغذیه مصرف غذاهای آبدار مانند انواع خورش را در وعده سحری مناسب دانست و افزود: مصرف میوه و سبزیجات هم در وعده غذایی سحر توصیه می شود.

وی افزود: افراد می توانند وعده سحری را مانند وعده صبحانه صرف کرده و از نان و پنیر و سبزی و نان و پنیر و گردو و یا تخم مرغ در این وعده استفاده کنند.

حیدری با تاکید بر مصرف مناسب آب و مایعات در وعده سحری، گفت: توصیه می شود افراد از مصرف نوشابه و دوغ در این وعده اجتناب کرده و چای را هم تا حد امکان بسیار کم رنگ مصرف کنند.

وی افزود: مصرف چای غلیظ در وعده سحری با توجه به مدر بودن آن موجب تشدید تشنگی در طول روز می شود.

حیدری در ادامه با تاکید بر سبک مصرف کردن وعده افطار، گفت: بعد از چندین ساعت عدم مصرف آب و غذا بدن نیاز دارد که به سرعت مواد قندی دریافت کند، اما این مواد قندی باید بسیار سبک باشد.

وی افزود: در وعده افطار مصرف آب گرم همراه چند خرما یا عسل یا مصرف چای بسیار کم رنگ، فرنی کم شیرین و شیربرنج کم شکر توصیه می شود.

حیدری گفت: در این وعده مصرف انواع سوپ بهتر از آش های سنگین است، چرا که با دستگاه گوارش سازگاری بهتری دارد.

وی مصرف انواع حلوا، شله زرد و زولبیا و بامیه را برای افطار نامناسب دانست و افزود: این خوراکی ها مواد مغذی ندارند و مصرف آنها تنها می تواند اضافه وزن را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر فاصله یک ساعته میان وعده افطار و شام، گفت: برای اینکه فشار به دستگاه گوارش وارد نشود، باید فاصله ای میان وعده افطار و شام در نظر گرفته شود و پس از آن یک وعده شام سبک صرف شود.

وی افزود: در وعده شام هم نباید از غذاهای سنگین، سرخ شده و پرچرب استفاده شود و برای این وعده هم مصرف انواع خورش توصیه می شود.

حیدری گفت: در مجموع افراد باید در ماه مبارک رمضان تنوع غذایی را بطور کامل رعایت کنند، اما نکته مهم این است که به هیچ عنوان پرخوری نکرده و همه موادغذایی را به میزان مناسب مصرف کنند.
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ۰۹:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید