اخبار

مراقب "قارچ های مرگ آور" باشید/ قارچ های خودرو هیچ برتری بر قارچ های بسته بندی شده ندارند

مراقب "قارچ های مرگ آور" باشید/ قارچ های خودرو هیچ برتری بر قارچ های بسته بندی شده ندارند
 

در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و بعضی افراد از این قارچ ها ممکن است بعنوان خوراکی استفاده کنند‌ که معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های متنوع قارچی می شوند.

 

یک متخصص قارچ شناسی پزشکی با بیان اینکه قارچ های خوراکی خودرو هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند تاکید کرد: از قارچ های خودرو جهت خوراک استفاده نشود و حتی از روی کنجکاوی هم به قارچ ها دست نزنند چون ممکن است سم از طریق دست آلوده به مخاط و دهان فرد برسد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر میکائیلی به 2 گروه مسمومیت های قارچی اشاره کرد و گفت: گروه اول مسمومیت حاصل از آلودگی مواد غذایی به کپک های  سم زا می باشندکه این گروه جز مسمومیت های غذایی است و گروه دوم از مسمومیت های قارچی به وسیله قارچ های چتری سمی ایجاد می شوند که مرگبارترین مسمومیت در این گروه را "مسمومیت آمانیتایی "می گویند.

وی هشدار داد: سم آمانیتین بسیار کشنده بوده و با پختن و جوشاندن و شستن قارچ از بین نمی رود و این سم چون هیچگونه پادزهری ندارد با تخریب بافت کبد باعث ایجاد یک سندرم هپاتو رنال شده و بسیار مرگبار است.

این متخصص قارچ شناسی پزشکی  با بیان اینکه مسمومین بین ۶ تا ۷۲ ساعت و بطور متوسط حدود ۱۲ ساعت علامتی ندارند گفت: این زمان وشروع اولیه علایم بهترین زمان مراجعه برای درمان است.
 
به گفته دکتر میکائیلی علایم اولیه مسمومیت شامل اسهال ، استفراغ و تهوع است و علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی و کما است‌ که در صورت تاخیر در درمان مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

 

این عضو هیات علمی دانشکده پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بعضی قارچ های واجد این سم، بسیار شبیه قارچ های خوراکی خودرو هستند تاکید کرد: تشخیص این قارچ ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است لذا تکیه بر روش های غیر علمی مانند: استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی شود.

 

وی تاکید کرد:افرادی که قارچ مشکوک مصرف کرده اند یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت جهت خدمات درمانی مراجعه کنند چون تاخیر در شروع درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید