اخبار

سرطان پایان زندگی نیست

سرطان پایان زندگی نیست
 
 
یک متخصص رادیو آنکولوژی خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام را بهترین راهکار مبارزه با سرطان دانست و گفت: در عصر امروز فرهنگ سازی اجتماعی برای آشنایی با علت های ایجاد کننده و علائم بیماری و شناسایی زنگ خطر ها برای مراجعه زودهنگام از ضروریات است زیرا اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با پیگیری به موقع ، قابل درمان است.
 
دکتر رویا زندیان در گفتگو با میزخبر روابط عمومی دانشگاه  گفت: سرطان سینه در خانم ها و نیز پروستات در آقایان شایع ترین سرطان ها در جهان و ایران هستند و سرطانهای گوارشی و ریه و پوست هم با شیوع روزافزون مواجه می باشند. 
 
وی به سرطان سینه به عنوان مهمترین نوع سرطان در خانم ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در درمان های آنکولوژی اتفاق افتاده می توان به علاج و درمان این بیماری امیدوار بود.
 
دکتر زندیان به روشهای غربالگری سرطان سینه اشاره کرد و گفت: انجام معاینه شخصی توسط خود بانوان به صورت ماهیانه و مراجعه به پزشک در صورت لمس توده و یا مشاهده هر نکته مشکوک ، و نیز انجام ماموگرافی برای خانم های بالای 40 سال هردوسال یکبار از روشهای غربالگری این نوع از سرطان است.
 
وی همچنین با بیان اینکه علائم و نشانه های بروز سرطان بستگی به عضو درگیر دارد گفت: مثلا در مورد سرطان گوارش می توان  کاهش شدید ‌‌و بدون دلیل وزن، بی اشتهایی، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ ، در سرطان مری گیرکردن غذا و مایعات در زمان بلعیدن ، و نیز در سرطان ریه احساس تنگی نفس ، سرفه و خلط خونی و دردهای قفسه سینه را نام برد.
 
دکتر زندیان درمورد علائم  سرطان مثانه نیز به خونریزی ادراری، دردهای شکمی و سوزش ادرار  ، و نیز در مورد سرطان انتهای روده( رکتوم) به یبوست های شدید و خونریزی در هنگام دفع مدفوع اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه جراحی، شیمی درمان و پرتودرمانی 3 روش اصلی درمان سرطان هستند که ترتیب انجام آنها با توجه به نوع سرطان تعیین می شود گفت: شیمی درمانی به معنی تزریق داروهایی شیمایی از طریق سرم و در بعضی موارد به صورت خوردن قرص های خوراکی می باشد و فقط بعضی از این داروها موجب ریزش مو می شوند.
 
این متخصص رادیو آنکولوژی در خصوص پرتودرمانی نیز افزود: پرتودرمانی نیز به معنی از بین بردن سلول های سرطانی از طریق اشعه است که از طریق دستگاههای شتاب دهنده و بسیار پیشرفته انجام می شود.
 
 
دکتر زندیان به اهمیت موارد پیشگیری از سرطان نیز اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی پرمیوه و سبزیجات فراوان، ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان (به عنوان مادر سرطانها) ،پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و نیز استفاده از کرم ضد آفتاب خصوصا در ساعاتی که شدت نور خورشید بیشتر است از جمله راههای پیشگیری از این بیماری است.
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید