اخبار

%75 عوامل موثر بر سلامت خارج از فعالیت های حوزه بهداشت و درمان است / تاکید بر نقش مسئولین ، مردم و سمن ها

%75 عوامل موثر بر سلامت خارج از فعالیت های حوزه بهداشت و درمان است / تاکید بر نقش مسئولین ، مردم و سمن ها
چالش هایی مثل همه گیری‌های جهانی، ناامنی غذایی، تغییرات اقلیمی ، گرمایش زمین و گسترش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی ، حاشیه نشینی و جنگها پیامدهای قابل توجهی بر سلامت خواهد داشت و نظام سلامت در هیچ کشوری در دنیا به تنهایی ظرفیت لازم برای فراهمی کامل سلامت و ابزارهای کافی برای راهبری جامع جهت حل مسائل و چالش‌های چند بعدی مرتبط با سلامت را در اختیار ندارد.
 
رییس اداره تامین وارتقای سلامت کارگروه سلامت وامنیت غذایی کرمانشاه بابیان اینکه سلامتی به معنای برخورداری از رفاه کامل جسمی ، روانی،  اجتماعی و معنوی و نه صرفاً نبود بیماری جسمی، ناتوانی و معلولیت تلقی می‌گردد گفت: امروز اثبات شده که عملاً ۷۵% عوامل موثر بر سلامت خارج از حوزه فعالیت های حوزه بهداشت و درمان است.
 
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر رامین رضایی گفت: نقش سیاست گذاری در وزارتخانه ها و سازمان هایی چون اقتصاد ، جهاد کشاورزی،  راه و ترابری ، صنعت ، معدن و تجارت ، آموزش و پرورش ، مسکن و شهرسازی،  نهادهای سیاسی ،  نظامی و امنیتی ، شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد و خیرین و... به عنوان عوامل موثر بر سلامت بسیار مهم است.
 
وی با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت (23_17) اردیبهشت ماه "سلامت ما، سلامت سیاره ما " انتخاب شده گفت: لازمه تحقق شعار امسال هفته سلامت در گرو نقش مردم و مسئولین،  سمن ها و سازمان های دولتی و نهادهای خصوصی ( سمن ها و خیرین) و ... است.
 
دکتر رضایی با اشاره به اینکه مفهوم عدالت در سلامت دارای سه مولفه است گفت: دسترسی برابر به مراقبت‌های در دسترس برای نیازهای برابر، بهره‌مندی برابر برای نیازهای برابر و نیز کیفیت برابر و نحوه توزیع عادلانه خدمات سلامت در مراقبت ها برای همه این مولفه ها هستند. 
 
به گفته وی میزان مشارکت مردم، عزم و همت سیاست‌گذاران و مجریان توسعه کشور ،همکاری های بین بخشی ،و برقراری عدالت در ارایه خدمات سلامت نیز چهار عنصر و رکن اساسی جهت دستیابی به سلامت و توسعه پایدار در دنیا است که مبنایی برای سنجش نظام سلامت کشورها نیز می باشد.
 
وی همچنین با بیان اینکه بدیهی است  جلب مشارکت مردم و مسئولین و همکاری های بین بخشی و سازمان‌های مردمی و خصوصی در افزایش سلامت و ارتقای فرهنگ عمومی سلامت نقش ویژه و مهمی خواهد داشت افزود: نقش وجود سه گانه سطوح قابل ارجاع بهداشتی درمانی سطح پایه ، تخصصی و فوق تخصصی دولتی و خصوصی ، نقش بیمه‌ها ، سازمان‌های حمایتگر رفاهی و یارانه ها و... نیز در ایفای عدالت سهم موثری ایفا خواهد نمود .
 
 
به گفته دکتر رضایی در حال حاضر در کشور ما عدالت در سلامت با ۶۹ معیار کمی سنجیده می‌شود که ۵۲ تا از این شاخص ها از نظام‌های جاری ثبت و گزارش دهی روتین اطلاعات آماری و ۱۷ شاخص هم از پژوهش‌ها و تحقیقات و پیمایش های کشوری و سایر سطوح اطلاعاتی وزارت بهداشت کشور و سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه‌ها قابل حصول می باشد.
 
 
 
 
 
 
 
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید