اخبار

ترویج تغذیه سالم از مزرعه تا سفره با تلاش مردم ، مسئولین و سمن ها میسر می شود

ترویج تغذیه سالم از مزرعه تا سفره با تلاش مردم ، مسئولین و سمن ها میسر می شود
 
 
تغییرات ایجاد شده در محیط زیست  مانند آلودگی در هوا، آب های زیر زمینی و خاک، فرسایش خاک، استفاده غلط از منابع زیر زمینی آب و در نتیجه خشکسالی، رها کردن مواد آلاینده از جمله بطری ها و مواد پلاستیکی در محیط زیست و وارد شدن آنها در زنجیره غذایی، علاوه بر اثرات تخریبی بر محیط زیست، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی انسان ها را به خطر می اندازد.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: همه بخش های توسعه باید با نگاه سلامت محوری به این نکته توجه نمایند که سیاست ها و برنامه های خود را با هدف حفظ محیط زیست که متضمن حفظ سلامت و امنیت غذایی جامعه است، تدوین نمایند. 
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه نیلوفر حیدری در ششمین روز از هفته سلامت (23-17 اردیبهشت ماه) تحت عنوان " نقش مردم ، مسئولین ، سمن ها در تولید تغذیه سالم از مزرعه تا سفره " گفت:در همین راستا و همگام با سیاستهای کشوری، اقدامات بسیار مهمی در گروه بهبود تغذیه  معاونت بهداشتی  جهت تحقق بخشیدن به شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره و در حال اجرا می باشد.
 
به گفته وی برنامه های آموزش همگانی به عموم مردم در خصوص نکات اساسی در خرید ،آماده سازی ،پخت و مصرف مواد غذایی ،احداث باغچه های ارگانیک سبزی با مشارکت جهاد کشاورزی در سطح روستاها ، ایمنی غذا در مدارس، تغذیه سالم در رستوران ها و مراکز جمعی ،اهمیت کاهش مصرف قند ونمک و چربی، مصرف مواد غذایی غنی شده ،مصرف صحیح مکملهای مورد نیاز گروههای سنی، ارائه انجام خدمات مراقبتی و حمایتی تغذیه ، مشاوره تغذیه رایگان به گروههای سنی مختلف و.... از جمله این اقدامات است.

 

 حیدری همچنین به چگونگی فعالیت سمن ها در  راستای تحقق این شعار گفت: سمن ها نیز می توانند در اجرای فعالیتهای آموزشی و اطلاع رسانی تغذیه سالم به عموم مردم ، ترویج کاشت محصولا غذایی سالم و همچنین مشارکت مردم در سلامت محیط زیست  و از طرفی  جلب کمکهای خیرین در جهت تامین اقلام مورد نیاز گروههای آسیب پذیر فعالیت نمایند . 

وی در ادامه افزود: سازمان جهانی بهداشت نیز همچنان به موج فزاینده چاقی در اثر مصرف غذاهای ناسالم حاوی قند، نمک و چربی زیاد و فقیر از فیبر غذایی و افزایش شیوع سرطان و بیماریهای قلبی، فعالیت صنایع غذایی در تولید غذاهای بشدت فرآوری شده و ضرورت جلب همکاری آنها در تولید محصولات غذایی سلامت محور تاکید کرده است.

 

وی اظهار داشت: هم چنین توجه مردم را به این نکته معطوف می دارد که استفاده از بطری ها و پاکت های پلاستیکی و رها کردن آنها در محیط، سرانجام موجب ورود ترکیبات سرطانزای حاصل از تجزیه آنها در زنجیره غذایی انسان ها و شیوع بیشتر سرطانها می شود.

 

 وی گفت:  این سازمان از مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های قندی خودداری شود و مصرف غذاهای تازه و غیر فرآوری شده که در فروشگاههای محلی در دسترس هستند را تاکید کرده است .

 

وی با بیان اینکه تغذیه با تولیدات کشاورزی، دام و آبزی پروری ارتباط تنگاتنگی دارد گفت: هر نقطه از این کره خاکی متناسب با اقلیم و پتانسیل‌های تولید غذا در آن منطقه، به یکی از این سه صنعت وابسته است با توجه به فرایند تولید مواد غذایی ،بخش کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با تغذیه سالم دارد .
 
به گفته وی توجه به تولید محصول سالم با رعایت اصول استفاده از انواع سموم وکودهای آلی و شیمیایی ،نحوه نگهداری و انبار مواد غذایی ، روشهای فرآوری، بسته بندی، و توزیع و  عرضه و در نهایت خرید و انتخاب مواد غذایی و روشهای طبخ همگی بر مصرف یک غذای مغذی و سالم توسط خانواده ها تاثیرگذار است.
 
 
 
 

 

 

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید