اخبار

کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی

کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی
 

استعمال دخانیات شایعترین عامل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی در جهان است. وجود 4000 نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود قلیان و سیگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات  بسیاری برای سلامت مصرف کنندگان دخانیات و اطرافیان افراد سیگاری می گردد .طبق مطالعات انجام شده بیماریهای مرتبط با استعمال دخانیات ، حداقل 25 نوع بیماری خطرناک شامل انواع سرطانها و بیماریهایی مانند قلب و عروق ، ریه ، کبد ، گوارش ، جنین ، نازایی و … به اثبات رسیده است .

 در حال حاضر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند. سالانه حدود8 میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات در دنیا گزارش شده و  حدود یک میلیون مرگ به دلیل مواجهه با دود دسته دوم اتفاق می افتد که این افراد مصرف کننده دخانیات نیستند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در هفتمین روز از هفته سلامت(23-17 اردیبهشت ماه) با عنوان " نقش مردم ، مسئولین ، سمن ها در کاهش /کنترل مصرف دخانیات گفت: بدون شک اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آئین‌نامه اجرائی آن در خصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی و توسعه طرح‌های مکان عاری از دخانیات بدون حمایت مسئولین محقق نخواهد شد.

دکتر شکیبا اظهار داشت : از دیگر برنامه های بازدارنده که مسئولین میتوانند نقش بسزایی داشته باشند پیشنهاد افزایش مالیات و درخواست افزایش قیمت مواد دخانی ست که به طور قطع کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه بسیج همگانی آموزش مضرات دخانیات در صورتی امکان پذیر است که مسئولین رسانه این موضوع را عملیاتی نمایند گفت: مشارکت عمومی در آگاه‌سازی و مطالبه گری در خصوص مضرات استعمال دخانیات، طراحی و اجرای کمپین‌های با جلب حمایت سمن ها و سازمان های مردم‌نهاد امکان پذیر است.

به گفته وی هر طرح یا برنامه زمانی موفق خواهد شدکه حمایت و مقبولیت همه جانبه مردم، مسئولین و سمن ها را داشته باشد.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با همکاری سایر ادارات و ارگان های ذیربط به منظور کاهش مصرف دخانیات انجام اقداماتی را در دستور کار خود قرارداده است.

دکتر شکیبا از امکان ثبت شکایات مردمی در سامانه بهداشت 190 در رابطه با تخلفات مصرف دخانیات در اماکن عمومی ، راه اندازی کلینیک های ترک دخانیات خبر داد و گفت: امید است با حمایت و همکاری مسئولین و شهروندان  شاهد کاهش مصرف دخانیات در استان باشیم. 

دکتر شکیبا اظهار داشت: ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی  مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و ایجاد هماهنگی و نیز جلب مشارکت مجامع امور صنفی برای صدور مجوز خرده فروشی دخانیات در صنوف مشمول از جمله این اقدامات است.

وی همچنین تشکیل تیم های بازرسی مشترک با ارگان های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان ومواد ، ممنوعیت تبلیغات دخانیات ، آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات ، کمک به ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت ، اجرای برنامه شهر و روستای بدون دخانیات را نیز از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

 

 

 

 

 
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید