اخبار

تاکید معاون آموزشی دانشگاه بر تکمیل واکسیناسیون کرونا در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه کرمانشاه

تاکید معاون آموزشی دانشگاه بر تکمیل واکسیناسیون کرونا در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه کرمانشاه
 معاون آموزشی دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه کرمانشاه بر تکمیل واکسیناسیون کرونا برای جلوگیری از موج های بعدی این بیماری تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر وزیری با بیان اینکه روز جهانی بهداشت هر ساله با حمایت سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شودگفت: این روز اولین‌بار در سال 1948 برگزار شد و از سال 1950 مقرر گردید تا روز جهانی بهداشت، هرساله برگزار شود. شعار امسال روز جهانی بهداشت،  سیاره ما، سلامتی ما (Our planet, Our health) است.

 
وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه بیش از 13میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل تغییر و اجتناب رخ می دهند گفت: یکی از این عوامل، بحران آب و هوا است که بزرگترین تهدید کننده سلامتی می باشد و بشریت امروزه با آن مواجه است. 
 
به گفته وی در بحبوحه همه گیری بیماری کرونا در کره زمین با آلودگی های زیست محیطی فزاینده، بیماری هایی مانند سرطان، آسم و بیماری های قلبی افزایش یافته اند. 
 
وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند. زمین در حال گرم شدن است و بنابر این بیش تر و سریع‌تر از همیشه شاهد گسترش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین مثل پشه‌ها است. 
 
دکتر وزیری گفت: حوادث آب و هوایی شدید، تخریب زمین و کمبود آب باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. آلاینده ها و مواد پلاستیکی در اعماق اقیانوس‌ها و بلندترین کوه‌ها یافت می‌شوند و به زنجیره غذایی ما راه پیدا کرده‌اند.
 
به گفته وی  سیستم‌هایی که غذاها و نوشیدنی‌های بسیار فرآوری‌شده و ناسالم را تولید می‌کنند، موجی از چاقی را تحریک می‌کنند، سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و در عین حال یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.
 
دکتر وزیری با بیان اینکه در حالی که همه‌گیری کووید 19 قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد، نابرابری‌های جهان ما را نیز برجسته کرد گفت: این بیماریِ همه گیر، ضعف هایی را در همه زمینه های جامعه آشکار کرده و بر ضرورت ایجاد جوامع مرفه، پایدار و متعهد به دستیابی به سلامت عادلانه برای نسل های حاضر و نسل های آینده بدون نقض محدودیت های زیست محیطی تاکید کرده است. 
 
وی با اشاره به اینکه هدف از اقتصاد رفاهی، رفاه انسان، برابری و پایداری زیست محیطی است گفت: این اهداف به سرمایه گذاری های بلندمدت، بودجه های رفاهی، حمایت اجتماعی و استراتژی های قانونی و مالی تبدیل می شوند. 
 
وی با بیان اینکه بیش از دوسال است که جهان با یک بیماری فراگیر مواجه شده است و کلیه دست اندرکاران حوزه سلامت درگیر کنترل بیماری کووید-19 هستند گفت: خوشبختانه با ساخت واکسن و تزریق آن به اکثریت افراد جامعه تا حدودی این بیماری در کشور و در استان ما کنترل شده است.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بعد از مدتی ایمنی ناشی از تزریق واکسن در بدن کاهش می یابد لازم است نوبت های یادآور سوم و چهارم هم تزریق شود. 
 
وی درادامه افزود: افرادی که دارای بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان و .... هستند باید بیش از گذشته مراقب سلامتی خود باشند.
 
به گفته وی در سال گذشته بدون در نظر گرفتن موارد فوت ناشی از کووید در کرمانشاه 55 درصد موارد مرگ مربوط به بیماری های قلبی، 27 درصد مربوط به سرطان ها و 17 درصد ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی بوده است و این نشان دهنده اهمیت کنترل بیماری های غیر واگیر است.
 
دکتر وزیری به پدیده گرد وغبار به عنوان مشکل اصلی دیگری که در استان ما از معضلات سلامت به حساب می آید اشاره کرد وگفت:  متاسفانه حل این مشکل زمان بر و نیازمندهای هماهنگی های بین المللی می باشد. 
 
وی گفت: مردم عزیز باید در هنگام بروز پدیده گرد و غبار مراقب سلامت خود، فرزندان و همچنین افراد سالخورده و دارای بیماری های غیر واگیر باشند. 
 
وی با بیان اینکه در کشور ما بنابر تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امسال از 17 تا 23 اردیبهشت به عنوان هفته سلامت تعیین شده است گفت: با توجه به عناوینی که برای ایام هفته سلامت انتخاب شده است می توان به نقش مهم مردم در تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود پی برد.
 
دکر وزیری افزود: بنابراین مراقبت از خود در برابر بیماری ها و مخاطرات محیطی بسیار مهم است. همچنین حفظ طبیعت و محیط زیست هم می تواند به سلامت سیاره ما کمک شایانی بکند.
 
 
🆔️@k_health
 
 
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید