اخبار

کم‌تحرکی دوران کرونا تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان

کم‌تحرکی دوران کرونا تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان

 

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کم تحرکی، تغذیه نامناسب و بی‌خوابی شبانه برخی دانش آموزان در دوران همه‌گیری کرونا، خطر ابتلا به بیماری‌ها را بالا می‌برد که باید درصدد اصلاح برآمد.

دکتر «حسین بیگلری» در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: بهتر است در هفته سلامت عوامل تهدیدکننده سلامت مرور شود، در گام نخست نباید موضوع کرونا را دست کم گرفت همچنان که پروتکل ها رعایت می شود، گروهی نیز وجود دارند که نسبت به رعایت این موازین بی اعتنا هستند، اگرچه در آرامش نسبی به سر می بریم ولی در صورت غفلت، تهدید موج بعدی کرونا وجود دارد.

وی یادآور شد، برای همه افراد به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان داشتن تحرک مناسب همانند ورزش هوازی، با توجه به بهترشدن وضعیت آب و هوا در داخل بوستان ها توصیه می شود.

وی در خصوص عواقب و عوارض ویروس کرونا، اظهار کرد: کرونا موجب شد دانش آموزان خانه نشین شوند و تا پاسی از نیمه شب، وقت خود را در فضای مجازی صرف کنند که اگر تغذیه سالمی نداشته باشند، نیز به مشکلات بیشتری مبتلا می شوند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر کاهش میزان استفاده از فضای مجازی و اینترنت تاکید کرد و افزود: بیخوابی شبانه باید اصلاح شود و برای تغذیه سالم می توان از خوراکی سنتی همانند عدسی و اسفناج استفاده کرد که حاوی املاح معدنی بدن هستند و هزینه چندانی ندارند.

وی ادامه داد: کم تحرکی، تغذیه نامناسب و بی خوابی شبانه، ریسک ابتلا به برخی بیماری ها همچون دیابت و کبد چرب را بالا می برد و از سنین پایینتر خطرات ابتلا به بیماری های غیرواگیر را تشدید می کند.

دکتر بیگلری اضافه کرد، افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا اگر این بیماری را جدی نگیرند مبتلا به عوارض این بیماری بر دیگر اعضا چشم، قلب و عروق و مغز خود می شوند.

به گفته وی، تا حد امکان از مصرف دو سم سفید و مهلک که نمک و شکر هستند به همراه فست فود و نوشابه باید خودداری شود.

این مسوول ادامه داد: افرادی که مبتلا به مشکلات روانی همچون اضطراب دوران همه گیری کرونا شده اند، بهتر است با مراجعه به روانشناس و یا پزشک این مشکل را درمان کنند که در غیر اینصورت در آینده به مشکلات وسواسی و یا افسردگی تبدیل می شود.

دکتر بیگلری با بیان اینکه معلمان با اطلاع رسانی می توانند تاثیر بالایی بر افزایش آگاهی دانش آموزان داشته باشند، افزود: دانش آموزان، آموزگاران و مدیران می توانند در تامین سلامت جامعه بزرگترین یاری رسان دانشگاه علوم پزشکی باشند.

وی از مشارکت فعال مردم در تامین سلامت به عنوان کلید واژه مهم در هفته سلامت یاد کرد و گفت: ارتباط قویتر دست اندرکاران سلامت با مشارکت فعال مردم در تداوم سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید