اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه:مراقب "قارچ های مرگ آور" باشید

معاون بهداشتی دانشگاه:مراقب "قارچ های مرگ آور" باشید


دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با هشدار در خصوص مصرف این قارچ ها، گفت: در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های قارچی می شوند.

وی افزود: در شرایط جغرافیایی استان کرمانشاه در سال هایی که شاهد بارش باران و رعد و برق های بهاری باشیم با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو می‌شویم.

شکیبا اظهار کرد: علایم اولیه مسمومیت شامل اسهال، استفراغ و تهوع است و علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی است‌ که در صورت تاخیر در درمان، مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

شکیبا با بیان اینکه تشخیص قارچ های سمی تنها در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی امکان دارد، گفت: تکیه بر روش های غیر علمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: افرادی که قارچ خودرو مصرف کرده اند یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت جهت خدمات درمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چون تاخیر در شروع درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.

وی با توصیه بر مصرف قارچ های پرورشی بسته بندی شده، گفت: قارچ های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید