اخبار

رشد منفی جمعیت در کرمانشاه

رشد منفی جمعیت در کرمانشاه

 

معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به نرخ رشد 1.4 جمعیت استان در سال گذشته، گفت: ادامه این روند که چند سالی است در کشور و استان شروع شده موجب کاهش شدید جمعیت در سالهای آتی خواهد شد.

دکتر سارا شاه آبادی به مناسبت هفته ملی "جمعیت" (24 تا 30 اردیبهشت) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سیر کاهشی نرخ رشد جمعیت در دو سه دهه گذشته، نرخ جایگزینی جمعیت را 2.1 اعلام کرد و گفت: این نرخ رشد به این معنی است که یک زوج 2.1 نفر را جایگزین خود می کنند که حداقل رشد مطلوب محسوب می شود، درحالیکه نرخ رشد جمعیت در چند سال اخیر سیر کاهشی در کشور و استان داشته و در کرمانشاه از 2.1 در سال 1395 به 1.4 در سال گذشته رسیده است.


دکتر شاه آبادی گفت: نرخ رشد 1.4 نشان می‌دهد که 10 زوج در استان که 20 نفر هستند، تنها 14 نفر را جایگزین خود کرده اند که ادامه این روند منجر به کاهش جمعیت و نیز پیری جمعیت در سالهای آینده خواهد شد.

وی افزود: این نرخ رشد نشان از کاهش جمعیت مولد استان و کشور (15 تا 65 سال) در سالهای آینده دارد و آنطور که مجله عملی لنست اعلام کرده هفت کشور از جمله ایران، برزیل، هند، چین، نیجریه، ایتالیا و ژاپن در یکی دو دهه آینده به شدت با کاهش جمعیت مواجه خواهند شد.

معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی در افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری، گفت: قطعا مشکلات اقتصادی در این زمینه اثرگذار است، اما مشکل دیگری که همپای آن در این زمینه موثر است، مسائل فرهنگی است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری زوجین مرفه که از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستند یا بچه دار نمی شوند و یا به تک فرزندی بسنده می کنند که این امر نشان می‌دهد باید در این زمینه روی مسائل فرهنگی جامعه کار شود.

دکتر شاه آبادی با اشاره به معضلات تک فرزندی در سلامت جامعه، گفت: شیوع تک فرزندی ضمن کاهش جمعیت در سالهای آتی، سلامت روان جامعه را هم در آینده دچار مشکل می کند، چرا که بچه هایی که تک فرزند هستند عمدتا تنها بوده و با مشکلات بسیاری در تعاملات اجتماعی خود مواجه هستند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه همه دستگاه ها و نهادها در زمینه افزایش جمعیت مسئول هستند، گفت: در این زمینه وظایفی هم به معاونت بهداشت وزارت بهداشت محول شده و در همین راستا قرارگاه "جوانی جمعیت" در این وزارتخانه تشکیل شده که به تبع در استانها نیز این قرارگاه شکل گرفته است.

دکتر شاه آبادی گفت: در این قرارگاه چهار مسئولیت مهم پیگیری و تشخیص زودهنگام ناباروری، آموزش های پیش از ازدواج، حمایت از مادران بی بضاعت و تسهیلات خدمات زایمان در راستای ترویج زایمان طبیعی در دستور کار قرار دارد.

معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: این وظایف در استان در حال پیگیری است، اما قاعدتا با انجام این اقدامات به تنهایی نمی توان کاری از پیش برد و باید تمامی دستگاه ها و بویژه دستگاه های فرهنگی هم در این زمینه پای کار بیایند.

وی افزود: در جامعه فرزندآوری باید به عنوان یک ارزش مطرح شود و باید زوجین به برگزاری ازدواج آسان و افزایش تعداد فرزندان تشویق شوند.

دکتر شاه آبادی در خصوص هدفگذاری این قرارگاه در خصوص افزایش نرخ رشد جمعیت، گفت: اگر بتوانیم در کوتاه مدت به نرخ رشد 2.1 برسیم، موفقیت خوبی کسب کرده ایم و در این زمینه همه باید پای کار بیایند.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید