اخبار

توصیه های بهداشتی در هنگام وقوع گرد و غبار

توصیه های بهداشتی در هنگام وقوع گرد و غبار

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: باتوجه به اعلام وقوع گرد و غبار از سوی اداره کل هواشناسی از امروز تا سه‌شنبه و احتمال بالا رفتن میزان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون در استان کرمانشاه، در شهرهای بحرانی تمام افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا اظهار داشت: در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضوردر فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

وی  تاکید کرد: ورزشکاران هم در زمان وقوع پدیده گرد و غبار، در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه توصیه کرد: حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، صورت نگیرد. چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن می باشد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه ها را بالا نگهدارید گفت: درصورت لزوم  به خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک  مناسب استفاده کنید.ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا‌، ماسک n95یا ماسک (ffp2،ffp3 به همراه ماسک های سه لایه) می باشد.

وی اظهار داشت: کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور،حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه  ماسک با ویژگی های فوق استفاده کنند.

دکتر شکیبا همچنین گفت: حتی الامکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید .

وی با بیان اینکه حتی الامکان در روزهای با آلودگی هوا از گردش در طبیعت خودداری نمایید گفت:  در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید. 

دکتر شکیبا تاکید کرد:مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید.

وی با بیان اینکه تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنید گفت: در هنگام رانندگی در شرایط آلودگی ناشی از گردوغبار،  سرعت را کاهش دهید که با توجه به محدود شدن میدان دید، منجر به حوادث رانندگی نگردد.

معاون بهداشتی دانشگاه به نظافت سطوح مختلف در منزل و محیط کار تاکید کرد و گفت: مواد غذایی را به صورت روباز قرار ندهید و ظروف نیز به صورت پوشانده یا وارونه قرار گیرند.

وی همچنین به  فروشندگان‌مواد غذایی فله ای  تاکید کرد: روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند و زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی نیز توسط فروشندگان، لازم است مورد توجه قرار گیرد.

دکتر شکیبا تاکید کرد: از طریق صدا و سیمای مرکز استان یا کانال اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، وضعیت آلودگی هوا را پیگیری کنید و تا برگشتن به شرایط عادی، توصیه های بهداشتی را رعایت نمایید.

 

🆔@k_health

 

 

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید