اخبار

چگونه از "ریه هایمان" در برابر گرد و خاک مراقبت کنیم؟

چگونه از "ریه هایمان" در برابر گرد و خاک مراقبت کنیم؟

یک فوق تخصص ریه به تشریح آسیب های گرد و خاک برای دستگاه تنفسی و نحوه مراقبت از ریه ها در زمان بروز این پدیده پرداخت.

دکتر مهدی سلیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مضرات گرد و خاک برای سیستم تنفسی گفت: آسیب هایی که گرد و خاک به دستگاه تنفسی وارد می کند برای افراد سالم با افرادی که بیماری زمینه ای داشته و مشکلات تنفسی و قلبی دارند، متفاوت است.

وی افزود: در شرایط گرد و غبار، گروه های در معرض خطر افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای هستند و گرد و خاک می تواند مشکلات و علائم بیماری آنها را تشدید کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: گردو خاک علائم بیماری در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و گرفتگی عروق قلب را تشدید کرده و حملات را در بیماران مبتلا به آسم و برونشیت و... افزایش می دهد.

سلیمی گفت: در افراد سالم گرد و خاک در کوتاه مدت عارضه چندانی نداشته و تنها موجب افزایش خلط و سرفه و... می شود، اما در بلندمدت قطعا آسیب های جدی به دستگاه تنفسی وارد خواهد کرد.

این فوق تخصص ریه گفت: در صورت استمرار گردو خاک به مدت چند ماه یا چندسال بروز عوارض ریوی متعدد برای افراد سالم محتمل خواهد بود.

سلیمی در ادامه در خصوص راهکارهای پیشگیری و مراقبت در برابر گردو خاک، گفت: خوشبختانه گرد و خاک مزیتی که نسبت به آلودگی هوا دارد این است که ذرات آن درشت تر بوده و در همان راه های هوایی بزرگتر رسوب می کند و به راه های هوایی کوچک تر نمی رسد.

این فوق تخصص ریه گفت: اولین توصیه در شرایط گرد و خاک این است که افراد بطور جد از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند. در صورت خروج از منزل هم توصیه می شود حتما افراد از ماسک استفاده کنند و ماسک های معمولی برای افراد سالم جوابگو است.

وی افزود: در خصوص بیماران قلبی و عروقی، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای حتما باید از ماسک های فیلتر دار (ماسک N95) استفاده شود و ماسک های معمولی برای این افراد کارایی ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: همچنین به این بیماران توصیه می شود که ماسک های خود را هر دو ساعت یکبار عوض کنند، چرا که منافذ این ماسک با گردوخاک مسدود می شود و برای کارایی بهتر باید بعد از دو ساعت از ماسک جدید استفاده شود.

سلیمی در خصوص تاثیرات مصرف شیر و لبنیات هم در این روزهای خاکی گفت: نباید انتظار داشت بامصرف این خوراکی ها معجزه رخ دهد، چرا مایعات و شیر تنها به کارایی بهتر مژک های راه های تنفسی کمک می کنند.

وی افزود: مژک های راه های تنفسی ذرات گرد و غبار را اسیر کرده و بصورت خلط از بدن خارج می کنند و برای کارایی بهتر خود نیاز دارند که محیط اطرافشان مرطوب بماند و کارایی آنها با مصرف مایعات افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود که در این روزها مصرف مایعات و شیر افزایش یابد.

انتهای پیام
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید