اخبار

مردم گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند / تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیریم

مردم گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند / تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیریم
 
 مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری آندمیک منطقه اورامانات استان کرمانشاه می باشد و هر ساله مواردی از بیماری بصورت تک گیر در سطح استان بروز می کند.

 

کیوان خاصی در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه تب کریمه کنگو مرگ و میر بالایی دارد، افزود: شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است.
 
وی علائم بیماری در انسان را شامل؛ سردرد، تب شدید، کمردرد ، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، خونریزی زیر جلدی عنوان کرد.
 
به گفته وی علائم بیماری یک تا ۳ روز بعد از نیش کنه آلوده یا ۵ تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد و بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود.

 

خاصی عنوان کرد: خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ بیشتر به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی و کاهش پلاکت رخ می‌دهد، البته مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به حدود 50 درصد می‌رسد.
 
وی در بیان راههای پیشگیری از این بیماری به عموم مردم  توصیه کرد: از خرید دام و کشتار آن در منازل، معابر عمومی خودداری کنید ، گوشت و محصولات دامی تنها را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرده و از فروشندگان دوره‌ گرد و فروشندگان غیر مجاز در مسیر جاده‌ای خرید نکنید و حتما محصولات گوشتی دارای مهر سازمان دامپزشکی را خریداری کنید.

 

خاصی همچنین افزود: بدون استفاده از وسایل حفاظتی (دستکش، روپوش و ...) از تماس با لاشه، احشا، خون و ترشحات دام خودداری کنید و پس از تماس با گوشت امعاء و احشای دامی حتماً دست‌ها را به روش صحیح با آب و صابون بشویید.
 

وی با بیان اینکه گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید گفت: جگر دام تازه ذبح شده را نیز قبل از مصرف به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به خوبی پخته و مصرف کنید.

۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید