اخبار

توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا

توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا

 

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به کار بستن توصیه‌های تغذیه‌ای در هنگام آلودگی هوا تنها برای کودکان، سالمندان و بیماران نبوده، بلکه همه باید آنها را رعایت کرده تا کمترین آسیب را در این هوای آلوده ببینند.

نیلوفر حیدری طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه بیان کرد: نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه ‌تنها موجب شست ‌و شوی دهان و دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا را از بین می‌برد و از سویی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شوند.

وی بر مصرف مکرر روزانه 3 تا 4 فنحان شیر کم چرب نیز تاکید کرد و گفت: :کلسیم موجود در شیر کم ‌چرب از جذب آلاینده‌های موجود در گرد و غبار و هوای آلوده جلوگیری می‌کند.

حیدری اظهار داشت: سیب یکی دیگر از میوه های مفیدی است که مصرف روزانه آن به سلامت  دستگاه تنفسی کمک می کند .

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن، عوارض نامطلوبی را به جا می‌گذارند اظهار داشت: ترکیبات آنتی‌اکسیدان مانع عمل رادیکال‌های آزاد (عوامل مخرب سلول‌ها) می شوند بنابراین مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که بدن به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد.

به گفته وی ویتامین‌های  CوE ، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی‌فنول‌ها منابع غذایی آنتی‌اکسیدانی هستند بنابر این در این شرایط لازم است از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود.

حیدری به مصرف ویتامین E  در شرایط آلودگی هوا بعنوان یکی از ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد تاکیدکرد و گفت: روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها از منابع این ویتامین هستند. 

 وی با بیان اینکه ویتامین C نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد گفت:  این ویتامین در سبزی‌ها و میوهای تازه موجود است اما نسبت به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است بنابراین بهتر است میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام مصرف شوند تا ویتامین C موجود در آنها حفظ شود.

این کارشناس تغذیه گفت: از مهمترین منابع ویتامین C می توان به پیاز، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد.

وی در ادامه به نقش مهم ویتامین A نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: بتاکاروتن پیش‌ساز این ویتامین بوده که در بدن به این ویتامین تبدیل می‌شود و از منابع غذایی این ویتامین می توان سبزی‌ها و میوه‌های سبز و زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو، زردآلو و موز را نام برد.

وی با بیان اینکه اینکه مصرف تنقلات کم ‌ارزش مانند چیپس ، پفک و نوشابه‌های گازدار، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند به آثار مخرب مواد افزودنی و نگهدارنده موجود در سوسیس و کالباس نیز اشاره کرد و گفت: این مواد علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید