اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: بیماری تیروئید در صورت عدم تشخیص بموقع عوارض جبران‌ناپذیر مغزی به دنبال دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: بیماری تیروئید در صورت عدم تشخیص بموقع عوارض جبران‌ناپذیر مغزی به دنبال دارد

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری تیروئید در صورت عدم‌تشخیص و درمان به‌موقع عوارض جبران‌ناپذیر مغزی به دنبال دارد که تنها با غربالگری دوران نوزادی قابل‌پیشگیری است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز پنجشنبه به مناسبت پنجم خرداد (۲۵ می) روز جهانی تیروئید در گفتگویی با میزخبر روابط عمومی دانشگاه افزود: با شروع برنامه غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادانی که منجر به شناخت زودرس مبتلایان در روزهای اول بعد از تولد و بلافاصله شروع درمان آن‌ها می‌ شود، عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری تحت کنترل درآمده است.

وی اظهار داشت: شیوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید در کشورهای مختلف دنیا متفاوت بوده که ناشی از تأثیر میزان ید دریافتی مادران، تفاوت‌های نژادی، عوامل ژنتیکی و روش‌های غربالگری به کار گرفته شده می‌تواند، باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: از طرف دیگر مقرون‌به‌صرفه بودن اجرای برنامه در کشور، مسوولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا برنامه غربالگری را در سطح ملی به اجرا در آورند و از سال ۱۳۸۴ این برنامه در سیستم سلامت کشور ادغام‌ شده است.

وی با بیان اینکه تقسیم بندی کم کاری مادرزادی غده تیروئید می تواند به صورت گذرا و یا دائم باشد عنوان کرد: نوع اولیه و دایم شایع‌ترین نوع کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید نوزادان است و در حقیقت شایع‌ترین اختلال مادرزادی سیستم غدد درون‌ریز بدن می باشد و انواع گذرای کم کاری مادرزادی غده تیروئید در مناطق دچار کمبود متوسط تا شدید شیوع دارند..

دکتر شکیبا تاکید کرد: تنها معدودی از نوزادان مبتلابه کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید بهنگام تولد یا در مرحله فراخوان علایم و نشانه‌های بالینی کم‌کاری تیروئید را بروز می‌دهند که شامل تأخیر در به دنیا آمدن، درشت پیکری، باز بودن فونتانل خلفی، یرقان و تأخیر در تکامل سیستم اسکلتی هستند.

وی یادآور شد: درصد کمی از نوزادان دارای گواتر می‌باشند. سایر علائم و نشانه‌ها شامل اشکال در تغذیه، هیپو ترمی، خستگی، یبوست، یرقان طول کشیده دوران نوزادی، اتساع شکم، فتق نافی، پوست خشک، زبان بزرگ، گریه خشن و ظاهر پف‌آلود هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در صورت شک بالینی به کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید نوزادان، بلافاصله اندازه‌گیری TSH و تیروکسین آزاد حتی اگر نوزاد بهنگام تولد تحت غربالگری قرار گرفته باشد، انجام‌ شده و تا آماده شدن جواب نوزاد تحت درمان با قرص تیروئید قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: غربالگری برای کم‌کاری مادرزادی تیروئید تنها راه رسیدن به تشخیص زودهنگام نوزادان مبتلا است. در برنامه غربالگری ملی ایران، نمونه خون از پاشنه پای نوزاد در روز سوم تا پنجم بعد از تولد روی کاغذ فیلتر قرار داده می‌شود. نوزادان دچار کم‌کاری اثبات‌ شده تیروئید تحت درمان مناسب قرار می گیرند.
۵ خرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید