اخبار

هر "عینک آفتابی" را بزنید!

هر "عینک آفتابی" را بزنید!

یک چشم پزشک با بیان اینکه تمام عینک های آفتابی تا حد مناسبی از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم جلوگیری می کنند، گفت: نیازی نیست افراد در این زمینه خیلی خود را گرفتار قیمت و... کنند.

دکتر جلیل امیدیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خطرات نور خورشید برای سلامت چشم، گفت: اشعه خورشید دارای بخش های مختلفی از نور مرئی گرفته تا اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز و ... است که در این میان اشعه ماوراءبنفش با آسیب هایی برای سلامت افراد همراه است.

وی افزود: این اشعه با توجه به طول موج های کوتاه با فرکانس بالا می تواند آسیب هایی را در قسمت های مختلف چشم از جمله قرنیه، عدسی و شبکیه ایجاد کند.

این چشم پزشک تصریح کرد: این آسیب ها بخصوص برای افرادی که اعمال جراحی چشم از جمله لیزیک انجام داده اند بیشتر خواهد بود و ممکن است در برخی موارد موجب بازگشت عیوب انکساری چشم شود.

دکتر امیدیان به خطرات اشعه ماوراءبنفش برای پوست اطراف چشم هم اشاره کرد و افزود: پوست اطراف چشم نسبت به پوست سایر نقاط بدن حساسیت بالایی دارد و تابش مستقیم آفتاب می تواند به آن آسیب وارد کند.

وی افزود: یکی از شایعترین خطرات اشعه ماوراء بنفش برای پوست اطرف چشم، ایجاد سرطان پوست است و نیاز است افراد در این زمینه مراقب باشند.

این متخصص و جراح چشم با اشاره به افزایش شدت تابش خورشید در روزهای گرم سال گفت: در این روزها نور خورشید مستقیم می تابد و همین امر موجب می شود آسیب های آن بیشتر شود.

وی با تاکید بر لزوم محافظت از چشم و پوست اطراف چشم در برابر تابش نورخورشید، گفت: یکی از بهترین راهکارهای محافظتی استفاده از عینک آفتابی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: عینک های آفتابی درصد بالایی از اشعه ماوراءبنفش را جذب کرده و مانع رسیدن آن به چشم می شوند، لذا توصیه می شود از این عینک ها بویژه در ساعت 10 صبح تا 16 ظهر که اوج تابش نورخورشید است، استفاده شود.

دکتر امیدیان با بیان اینکه استاندارد مناسب عینک های آفتابی UV400 است، گفت: برای سنجش استاندارد عینک های آفتابی باید از ابزار طیف سنجی که در مطب چشم پزشکان موجود است، استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: لزوما نیازی نیست که افراد از عینک گران قیمت استفاده کنند و استفاده از عینک های معمولی هم می تواند کارایی لازم را داشته باشد.

دکتر امیدیان گفت: هر نوع عینک آفتابی تا حد زیادی از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم جلوگیری می کنند، البته قطعا عینک های استاندارد در این زمینه عملکرد بهتری دارند، اما در مجموع استفاده از هر نوع عینک آفتابی بهتر از عینک نزدن است و نیازی است افراد در قید و بند قیمت و... باشند.
۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید