اخبار

همه چیز درباره بیماری تب مالت

همه چیز درباره بیماری تب مالت
 
 
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی در خصوص بیماری تب مالت گفت: تب مالت  بعنوان یکی از مهم‌ترین بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان است . بیشترین فصل انتقال بیماری تب مالت در اواخر بهار و اوایل تابستان است خصوصا فصل زایش دام ها و وقتی که تمایل رفتن به طبیعت بیشتر می شود. 
 
دکتر بیگلری در برنامه زنده رادیویی گفت: خوشبختانه بیماری تب مالت (بروسلوز ) از انسان به انسان منتقل نمی شود و در این خصوص نگرانی وجود ندارد اما اگر منبع آلودگی وجود دام آلوده ، شیر و لبنیات غیر پاستوریزه باشد احتمال ابتلاء سایر افراد خانواده که از منبع مشترک غذایی مصرف کرده اند وجود دارد.
 
وی اظهار داشت:مدت زمان استاندارد جوشاندن شیرهای غیر پاستوریزه از زمانی که شیر به دمای جوش یا غل زدن برسد به مدت پنج دقیقه است.
 
دکتر بیگلری با بیان اینکه متولی اصلی کنترل بیماری تب مالت در کشور سازمان دامپزشکی می باشد گفت:وجود دام های آلوده و  کشتار غیر مجاز دام  بیماری را به انسان منتقل می کند. بنابراین لزوم تقویت همکاری های بین بخشی حائز اهمیت ویژه ای است.
 
وی گفت: راه اصلی انتقال بیماری تب مالت از طریق خوراکی است اما در آغل ها و محل هایی که دام نگهداری می شود و فاقد تهویه مناسب هستند، از طریق تماس با دام آلوده یا استنشاق ذرات آلوده بیماری می تواند منتقل شود .
 
به گفته وی منطقی است که تمرکز بر راه‌های پیشگیری از بیماری داشته باشیم ، تب مالت اگر درمان نشود می تواند عوارضی مانند نازایی و افسردگی در دراز مدت به همراه داشته باشد.
 
دکتر بیگلری گفت: برای پیشگیری از بیماری تب مالت باید در وحله اول دقت کنیم که این بیماری در اثر تماس غیر بهداشتی با دام نیز منتقل می شود و در هر گونه تماس با دام باید حتما از وسایل حفاظتی و بهداشتی استفاده شود.
 
وی توصیه کرد: از خرید گوشتهای بین جاده‌ای خودداری شود چون هیچگونه اطلاعی از سلامت آنها در دسترس نیست و باید گوشت را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی و مراکز بهداشت تهیه کنید.
 
دکتر بیگلری با بیان اینکه همچنین گوشت قبل از مصرف به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای سرد یخچال قرار گیرد تا در صورت آلودگی احتمالی به بیماری تب مالت در فرایند گلیکولیز از بین برود گفت: کشاورزان ، دامپروران و قصاب ها حتماً از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل عینک، دستکش ،گان و چکمه استفاده کنند.
 
به گفته وی هنگام مصرف لبنیات از بهداشتی و  پاستوریزه بودن آن مطمئن شوید، اگر حیوانی آلودگی داشته باشد بیماری حتی از طریق استنشاق ذرات ناشی از محصولات دامی نیز می تواند در هوای با تهویه نامناسب انتقال پیدا کند ،بنابراین باید حتما از وسایل حفاظت فردی شخصی استفاده کنند.
 
دکتر بیگلری اظهار داشت:این بیماری به دلیل علائم بالینی که می تواند ایجاد نماید به بیماری هزار چهره معروف است اما مهمترین علائم آن شامل خستگی مزمن، سردرد ، تعریق شبانه ،کوفتگی بدن ، تب و لرز گاهاً گنگ و مبهمی است که ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه شود و بموقع تشخیص داده نشود.
 
وی گفت:اگر تب مالت بموقع و صحیح درمان نشود عوارض دراز مدت مهم آن می‌تواند شامل از کار افتادگی ، افسردگی و حتی نازایی باشد و می تواند بر روی ارگان های حیاتی بدن مانند طحال ، مغز و مغز استخوان نیز اثر بگذارد، معلولیت حرکتی بدهد و حتی اعضای حیاتی بدن مانند کبد و قلب را در صورت عدم درمان مناسب در گیر کند.
 
وی با بیان اینکه خیلی از مواقع با آزمایشات چکاپ عادی مانند چربی و قند خون بیماری تب مالت تشخیص داده نمی شود گفت:به وسیله شرح حالی که بیمار به پزشک می دهد و آزمایشات اختصاصی تشخیص تب مالت ( تست رایت ) درخواست می شود، این بیماری تشخیص داده  می شود .
 
دکتر بیگلری با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت در هنگام شیردوشی می باشد گفت: در مناطق روستایی و عشایری که اغلب دامپروری دارند ،اگر دست آنها دارای زخم و خراش پوستی باشد باعث انتقال بیماری تب مالت از طریق پوست در هنگام شیردوشی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً از دستکش و گان استفاده کنند.
 
وی اظهار داشت:بیماری تب مالت از طریق مصرف شیر، پنیر، خامه و بستنی سنتی دارای آلودگی یعنی محصولاتی که تازه هستند می توانند بیماری را انتقال دهند.
 
دکتر بیگلری با بیان اینکه در مورد ماست و دوغ چون معمولا طی فرایند تهیه حرارت داده می شوند باکتری عامل تب مالت تا حدود زیادی در آنها از بین می‌رود گفت: بنابراین اگر ماست و دوغ به روش سنتی و صنعتی طی مراحل حرارت دیدن تهیه شوند احتمال انتقال بیماری تب مالت خیلی کم وجود دارد.
 
وی اظهار داشت: در نهایت در صورت ابتلا هر فرد به بیماری تب مالت طی دوره دقیق ۸ الی ۱۲ هفته ای درمان دارویی با دو دارو بنابر صلاحدید پزشک معالج برای جلوگیری از شکست درمان یا عود مجدد بیماری بسیار مهم است.
 
🆔@k_health
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید