اخبار

خطرات مصرف دخانیات (سیگار و قلیان ) بر سلامت افراد بخصوص بیماران قلبی عروقی

خطرات مصرف دخانیات (سیگار و قلیان ) بر سلامت افراد بخصوص بیماران قلبی عروقی
 
 
دکتر اسداله امیری پور متخصص بیماری‌های قلب و عروق  وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شخصی که روزی ۱۰ نخ سیگار، به مدت ۱۰ سال کشیده باشد سه برابر فرد معمولی غیرسیگاری در معرض خطر سکته قلبی است.
 

دکتر اسداله امیری پور در گفت و گو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه گفت: مصرف سیگار و قلیان با توجه به وجود نیکوتین موجب آزردگی جدار داخلی عروق ،بخصوص عروق کرونر قلب و مغز شده و به تدریج با ورود چربی به این مناطق، پلاک آترواسکلروز در داخل عروق تشکیل شده که این پلاکها عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی هستند. 

 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده سرطان در افراد، مصرف سیگار و قلیان است گفت: همچنین تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد و افزایش استعداد ابتلا به انواع عفونتها،فشار خون بالا ،بیماریهای مزمن ریوی ،افزایش استعداد لخته خون در بدن و عوارض بی شمار بر جنین زن باردار را در پی دارد.
 
دکتر امیری پور با بیان اینکه مصرف قلیان به ویژه در بین جوانان و  زنان در سال های اخیر در کشور ما افزایش یافته است و همین امر می تواند یکی از عوامل افزایش بیماری های قلبی و عروقی در بین جوانان و  زنان باشد گفت: علت آن کاسته شدن از قبح مصرف آن ،عدم پرداختن به عوارض آن در رسانه های جمعی،عدم آگاهی از عوارض جبران ناپذیر آن و از همه مهمتر فراوانی آن در تمامی مکانهای تفریحی است که جای بسی تعجب و تاسف فراوان دارد.
 
به گفته وی مصرف قلیان حتی به صورت تفریحی دارای مضرات زیادی برای افراد می باشد و می‌تواند باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی و موجب تشدید عوارض بیماری های دیگر شود.
 
دکتر امیری پور اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است که حتی پس از کشیدن سی دقیقه قلیان، ضربان قلب افراد شانزده بار در دقیقه افزایش یافته و همچنین فشارخون آنها نیز بالا می رود.
 
وی با بیان اینکه عوارض و خطرات قلیان از سیگار کمتر نیست گفت: وقتی نیکوتین قلیان از درون لوله مرطوب عبور می‌کند به هنگام ترکیب شدن با آب ترکیبات جدیدی را تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود زیان کشیدن قلیان به مراتب بیشتر از سیگار باشد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مصرف نیم ساعت قلیان مساوی است با کشیدن ۶۰ عدد سیگار و همین امر به ما نشان می‌دهد که اثرات قلیان بسیار مخرب تر از سیگار است.
 
وی همچنین با بیان اینکه پنجاه درصد افزایش سرب، سه برابر افزایش نیکوتین و ده برابر افزایش مقدار مونوکسید کربن در قلیان نسبت به سیگار وجود دارد گفت: علاوه بر آسیب‌های مخرب دخانیات بر روی فرد استعمال دخانیات و قلیان میتوان حتی به دیگران نیز آسیب برساند. 
 
به گفته او قلیان حاوی دود تنباکوو و دود ناشی از زغال است که میتواند سلامت  افرادی را که در معرض این دود قرار دارند را نیز به خطر بیاندازد و کودکان بیشتر در خطر هستند.
 
🆔️@k_health
۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید