اخبار

توصیه های بهداشتی ذبح دام در عید قربان

توصیه های بهداشتی ذبح دام در عید قربان

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا، باید توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز شنبه در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خریداری کنند و ترجیحا کشتار دام را در کشتارگاه های تحت پوشش ادارات دامپزشکی انجام دهند.

وی اضافه کرد: همچنین از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان داشته باشند در غیر اینصورت خطر انتقال عامل بیماری به ذابحین در صورت ابتلا به بیماری در دام و یا رعایت نکردن بهداشت فردی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کرده و خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

وی با بیان اینکه گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال قرار داده شود و افزود: جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد مصرف شود.

دکتر شکیبا عنوان کرد: مردم به هیچ وجه دامی را که دارای علایم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنند و از محل هایی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام می کنند گوشت خریداری نکنند.

وی در پایان گفت: مردم همچنین از مصرف جگر و سایر امعا و احشا گوشت دامی که فاقد مجوزهای دامپزشکی است باید پرهیز کرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی یا سامانه بهداشت ۱۹۰ تماس بگیرند.
۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید