اخبار

حدود ۵۰ درصد سرطان‌ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است

حدود ۵۰ درصد سرطان‌ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد سرطان‌ها در صورتی که به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است، گفت: نیمی از سرطانها با سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند و درصد بالایی نیز در صورتیکه به موقع تشخیص داده شوند قابلیت درمانی دارند.

دکتر «حسین بیگلری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بنابراین توجه به انجام غربالگری‌ها و آزمایش‌های چکاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: بطور کلی سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در خانم‌ها از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها براساس جنسیت هستند.

وی گفت: اگر سلولها از روند تقسیم منظم سلولی بدن خارج می‌شوند و تکثیر آنها غیرقابل کنترل شود سرطان ایجاد می شود که می‌تواند به اشکال خوش خیم و یا بدخیم بروز پیدا کند.

وی اظهار داشت: سلول هایی که تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی و یا در معرض طولانی مدت عوامل شیمیایی قرار گیرند می توانند قسمتی از بدن را درگیر سرطان کند.

دکتر بیگلری اضافه کرد: امروزه شاهد افزایش موارد ابتلا به سرطان هستیم، افزایش سن امید به زندگی، سبک غیرصحیح زندگی (شامل استرس، زندگی شهرنشینی، تغذیه ناسالم، مصرف نمک، نوشابه و فست فودها) استعمال دخانیات به ویژه سیگار، الکل و قلیان عامل بیش از نیمی از سرطان است و نیمی از سرطان‌ها با سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در گذشته اقدامات تشخیصی زودهنگام در دسترس نبود اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی تشخیص‌های بهتری در بیماری‌ها داده می شود.

وی افزود: در برخی از ورزشکارانی که از انواع هورمون‌ها و کورتن ها استفاده می کنند موارد ابتلا به سرطان‌ها و به ویژه سرطان کبد در معرض خطر بیشتری هستند.

دکتر بیگلری اظهار داشت: آلودگی برخی موادغذایی به هورمون‌ها و سموم کشاورزی، آبیاری برخی محصولات کشاورزی با آب آلوده به فاضلاب و نیترات از علل دیگر افزایش بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش است.

وی گفت: از عوامل زیانبار محیطی همچنین سبک زندگی کم تحرک شهری، آلودگی هوا، بحران کرونا، استرس و مشکلات اقتصادی، الکل، استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل مهم افزایش ابتلا به سرطان است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سابقه ژنتیک ابتلا به سرطان ها در خانواده‌ احتمال افزایش ابتلا به آن انواع سرطان را بالا می‌برد، افزود: از شایعترین سرطان‌ها سرطان پوست به علت در معرض نور خورشید بودن طولانی مدت است که غالباً خوش خیم هم است و میزان ابتلا به آن افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: دومین سرطان های دستگاه گوارش که به علت سبک زندگی و تغذیه نامناسب شاهد افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش هستیم.

دکتر بیگلری تاکید کرد: امروزه خوشبختانه با غربالگری، روش‌های تشخیص به موقع و آزمایشات می توان با تشخیص به موقع به درمان سرطان کمک کرد.

وی گفت: برخی از انواع میکروب ها هم می توانند سرطان زا باشند. باکتری هلیکوباکتر عامل اصلی سرطان دستگاه گوارش معده و روده است، ویروس هپاتیت «ب» هم از علل اصلی سرطان کبد است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: ورزشکارانی که از انواع هورمون ها و داروهای کورتون استفاده می کنند در ریسک ابتلای بیشتر به سرطان کبد قرار دارند.

دکتر بیگلری افزود: از علایم احتمالی ابتلا به سرطان‌ها می توان به کاهش وزن غیرعادی، تغییر شکل زگیل ها و خال‌ها، گرفتگی مزمن صدا، بلع دردناک و تغییرات غیرعادی در اجابت مزاج را می توان عنوان کرد.

وی در پایان عنوان کرد: بهترین راه‌های پیشگیری از سرطان‌ها داشتن ورزش و تحرک بدنی، خواب کافی، کنترل استرس‌ها، استعمال نکردن دخانیات و الکل، تغذیه مناسب و داشتن وزن متناسب است.
۴ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید