اخبار

علامت شایع زیرسویه های جدید "اُمیکرون" چیست؟

علامت شایع زیرسویه های جدید "اُمیکرون" چیست؟

 

یک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه علائم زیرسویه های جدید امیکرون هم مشابه خود امیکرون است، گفت: در این بین گلودرد و گرفتگی صدا بیش از همه شایع است.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شیوع دو زیرسویه B.A.4 و B.A.5 گفت: این دو زیر سویه های جدید امیکرون هستند که در بسیاری کشورهای جهان از جمله کشور ما شیوع پیدا کرده اند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون شواهد نشان می ‌دهد که زیرسویه های جدید در بیشتر موارد بصورت خفیف بروز پیدا کرده و طول مدت بیماری آنها هم بین پنج تا هفت روز است.

جانبخش گفت: علائم سویه های جدید هم مشابه امیکرون است که شامل گلودرد، گرفتگی صدا، آبریزش بینی، سرفه و سردرد می شود.

وی افزود: همچنین علائمی مانند اسهال، درد شکم، درد مفاصل و بی اشتهایی هم در مبتلایان دیده می شود.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: در میان این علائم، گرفتگی صدا و گلودرد بیش از همه شایع است و در بیشتر مبتلایان دیده می شود.

جانبخش با تاکید بر اینکه این دو زیرسویه برای گروه های در معرض خطر می توانند خطرآفرین شوند، گفت: بیماران دیابتی، مبتلایان سرطان، بیماران کلیوی و پیوندی و تمام مبتلایان بیماری های زمینه و نقص سیستم ایمنی از جمله گروه های در معرض خطر این بیماری هستند.

وی افزود: همچنین سالمندان و افراد با وزن بالا هم جزو گروه های در معرض خطر محسوب می شوند.

جانبخش گفت: خوشبختانه این دو زیرسویه جدید موارد شدیدی در کودکان نداشته اند و فعلا کودکان جزو گروه های در معرض خطر برای این دو زیرسویه محسوب نمی شوند.

وی به قدرت سرایت بالای این دو زیرسویه اشاره کرد و افزود: در همین راستا توصیه می شود تمام افراد از ماسک استفاده کرده و حتما فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

جانبخش گفت: همچنین توصیه می شود افراد برای پیشگیری موثر حتما نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن کرونا اهتمام داشته باشند.

۱۸ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید