اخبار

این علائم نشانه "افسردگی پاییزی" است

این علائم نشانه "افسردگی پاییزی" است

یک روانپزشک به تشریح علل و عوامل دخیل در بروز افسردگی فصلی و علائم این بیماری و راهکارهای درمان آن پرداخت.

دکتر وحید فرنیا در گفت و گو با ایسنا، از افسردگی به عنوان یکی از اختلالات خلقی یاد کرد و افزود: این اختلال خلقی در جهان بسیار شایع است و سال به سال بر آمار آن افزوده می شود، طوری که بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در سالهای آینده مراکز بهداشتی در سراسر جهان بخش مهمی از منابع خود را صرف مدیریت و درمان این اختلال خواهند کرد.

وی افزود: یکی از انواع افسردگی، "افسردگی فصلی" است که در ماه های سرد سال و عمدتا در پاییز که مدت زمان و زاویه تابش نور خورشید کم می شود، بروز پیدا می کند.

دکتر فرنیا گفت: فاکتورهای مختلفی در بروز این اختلال خلقی نقش دارند، اما مهمترین آنها همین کم شدن زاویه تابش نور خورشید و مدت زمان طول روز است.

وی افزود: همچنین با انجام تحقیقات مختلف نقش ژنتیک هم در ابتلا به این نوع افسردگی مشخص شده و داشتن زمینه های ژنتیکی ابتلا به افسردگی می تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد.

این روانپزشک در تشریح علائم افسردگی فصلی گفت: علائم این نوع افسردگی می تواند از خفیف تا شدید باشد، اما عمده موارد علائم خفیف تا متوسط را تجربه می کنند و موارد معدودی داریم که شدت افسردگی فصلی در آنها بالا باشد.

وی افزود: بسته به شدت افسردگی، افراد علائمی مانند کاهش انرژی، بی حوصلگی و خستگی، عدم شاد بودن، عدم توان انجام با کیفیت کارهای روزانه و بدخلقی را تجربه می کنند.

این روانپزشک گفت: همچنین علائمی مانند نوسانات خواب و اشتها هم در این بیماران مشاهده می شود.

دکتر فرنیا گفت: در موارد شدید این نوع افسردگی ممکن است افکار خطرناک و مرگ هم در افراد بروز پیدا کند، اما در مجموع در بیشتر موارد این نوع افسردگی کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر قرار می گیرد.

این روانپزشک با اشاره به نقش موثر کاهش نورخورشید در بروز این نوع افسردگی گفت: در همین راستا برای درمان این بیماری از تابش نور مصنوعی استفاده می شود و طول روز را برای بیمار بیشتر می کنند.

وی افزود: با توجه به تغییر بیولوژیکی و زیست شناختی در این نوع افسردگی با تجویز پزشک برخی داروها برای بهبود این تغییرات تجویز می شود.
۱۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید