اخبار

زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده است

زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده است
رییس دانشگاه در همایش چشم انداز جمعیت و باروری در ایران گفت: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده و نیاز است، تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد و دیر شود فکری برای رفع این خطر صورت گیرد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر محمدی اظهار داشت: اگر در هفت سال آینده اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد فرصت از دست رفته و دچار پیری جمعیت شده و بحران های بسیاری دامن گیر کشور در سالهای آتی می شود.
 
وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در بحث افزایش و یا کاهش جمعیت دخیل است گفت: از جمله مهمترین آن، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که نیاز است دستگاه های مربوطه در این حوزه وارد عمل شوند و همه باید با عزم جدی در این زمینه تلاش کنیم.
 
به گفته وی اگر زودتر فکری به حال پیری جمعیت نکنیم، صدمات جبران ناپذیری به توسعه همه جانبه و در رفاه اجتماعی کشور وارد خواهد کرد. 
 
دکتر محمدی عنوان کرد:  این همایش با هدف شناسایی عوامل مختلف تاثیرگذار بر نرخ رشد جمعیت و برنامه ریزی برای رفع آنهاست تا بتوانیم خطر بزرگی که آینده کشور را تهدید می کند، مرتفع سازیم.
 
وی گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته مسائل فرهنگی و اجتماعی در صدر عوامل کاهش جمعیت هستند و در کنار آن سایر مسائل از جمله مسائل اقتصادی و بهداشتی هم نقش دارند.
 
وی افزود: ازدواج در سنین بالا و افزایش طلاق، در کاهش نرخ رشد جمعیت نقش مهمی دارد و این موارد هم ارتباط مستقیمی با مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند.
 
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در بحث مرگ و میر مادران باردار شاخص ما در استان ، ۱۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که در ایام کرونا افزایش پیدا کرد و به حدود ۳۲ نفر رسید گفت: هم اکنون برنامه های خوبی از جمله مکمل یاری و پایش مستمر مادران باردار در دستور کار قرار دارد که این شاخص بیش از پیش کاهش یابد، علاوه بر این درمان مادران باردار بصورت رایگان در حال انجام است.
 
وی با اشاره به اینکه تا کنون ۳۲۲۴ زوج نابارور در استان شناسایی شده گفت: باید این زوج ها به سمت مراکز درمان ناباروری هدایت شوند تا بتوانیم با استفاده از پیشرفت های به دست آمده در این حوزه، این زوج ها را درمان نماییم.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر مرکز درمان ناباروری در بیمارستان معتضدی کرمانشاه فعال است که در حال توسعه آن هستیم، همچنین ساخت مرکز دوم هم در این بیمارستان با متراژ ۱۲۰۰ مترمربع  در دستور کار قرار دارد.
 
وی گفت: ۱۲ درصد زوج های نابارور، ناباروری اولیه و ۱۵ درصد آنها ناباروری ثانویه دارند و تمام تلاش ما این است که با توسعه مراکز درمان ناباروری این زوج ها صاحب فرزند شوند.
 
رئیس دانشگاه شاخص مرگ و میر نوزادان را ۵/۳ در هر ۱۰۰ هزار نوزاد اعلام کرد و گفت: برنامه داریم با راه اندازی تخت های بیشتر NICU و مراقبت بیشتر، این شاخص را بهبود ببخشیم.
 
دکتر محمدی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۶ تخت NICU در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی فعال است که ۱۶ تخت آن امسال اضافه شده و هزینه راه اندازی هر تخت هم حدود ۱/۵ میلیارد تومان است و  ظرف یک سال آینده ۱۰ تخت دیگر NICU به مجموعه تخت های بیمارستان امام رضا (ع) اضافه  خواهد شد.
 
به گفته وی با توجه به آمارهای سقط جنین در استان و گزارش سالانه ۲۵۰۰ سقط از سوی زوجین، در این زمینه نیز نیازمند فرهنگ سازی هستیم که زوجین دست به سقط جنین نزنند.
 
 
 
۱۱ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید