اخبار

میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است

میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است
 رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش چشم انداز جمعیت و باروری در ایران گفت:  در آستانه پیری بی سابقه جمعیت ایران هستیم که این موضوع هیچگاه سابقه نداشته است.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر صابر جباری فاروجی گفت:سایه مسائل اقتصادی بر روی مساله فرزندآوری وجود دارد، اما به واقع آمارها به ما نشان می دهند که ۱۳ استان برخوردار در کشور دارای کمترین میزان فرزندآوری هستند.
 
به گفته وی میزان فرزندآوری پزشکان و اعضای هیات علمی نسبت به سایر اقشار کمتر است که این نشان از عدم ارتباط میان تمکن مالی و فرزندآوری را نشان می دهد.
 
وی اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت تصویب شده و دولت هم عزم جدی برای اجرای این قانون را دارد، اما اگر این موضوع را مردمی نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد.
 
وی بیان کرد: در قانون جوانی جمعیت، تکالیف بسیاری به دستگاههای مختلف در این قانون دیده شده که حدود ۶۰ درصد این تکالیف مربوط به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که با اجرای خوب این تکالیف باعث اعتمادسازی و امیدآفرینی در جامعه می شود.
 
دکتر جباری فاروجی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در ایران حدود ۶ دهم و شاخص باروری حدود ۱/۶ است گفت: پیش بینی ها این موضوع را نشان می دهد که با ادامه دار بودن این وضعیت نرخ رشد منفی شود و اگر متولدین دهه ۶۰ از سنین باروری خارج شوند دیگر فرصت جبران نخواهیم داشت و اگر اقدامی در این زمینه انجام نشود، جمعیت کشور به سرعت پیر می شود.
 
به گفته وی میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و به سمت پیر شدن خواهد رفت و کرمانشاه تقریبا در میانه نمودار توزیع جمعیت قرار دارد.
 
وی افزود: تنها با وجود قانون و با اجرای آن ممکن است فرزندآوری تسهیل شود، اما در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی و فعالیت بیشتر در نظام بهداشتی هستیم.
 
وی با بیان اینکه چهار نوع جنگ اقتصادی، روانی، امنیتی و جمعیتی طرف هستیم که آثار جنگ جمعیتی ۱۰ سال آینده مشخص خواهد شد گفت: در حال حاضر حدود هفت سال برای جبران این مسئله زمان داریم و اگر تدبیری اندیشیده نشود دچار سالخوردگی جمعیت خواهیم شد و این طی ۱۰۰ سال آینده قابل جبران نخواهد بود.
 
وی افزود:این همایش نقش بسیار مهمی در حساس سازی جامعه پزشکی و سایر سازمان ها و عموم مردم خواهد داشت.
 
 
۱۱ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید