اخبار

سلولهای بنیادی یکی از اقدامات موفق پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه

سلولهای بنیادی یکی از اقدامات موفق پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه
 
 رئیس پژوهشکده فناوری سلامت گفت: بیش از ۱۵ سال است که بحث سلولهای بنیادی یکی از فعالیتهای قابل توجه پژوهشکده فناوریهای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که خوشبختانه با توجه به فعالیت هایی که انجام گرفته مورد تایید و حمایت ستاد سلول های بنیادی معاون علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است.
 
دکتر کامران منصوری در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا با نظر متخصصین برای کسانی که وضعیت بد و فیبروز شدید ریه ای داشتند و احتمال بهبودی آنها بسیار کم بود، سلولهای بنیادی و نیز فرآورده ها یا همان ترشحات سلولهای بنیادی تزریق شد که نتایج حاصل از این 2 طرح در مجلات بین المللی نیز با ضریب تاثیرگذاری خوبی به چاپ رسید.
 
وی اظهار داشت:یکی از نتایج حاصل از این طرح ها تزریق سلول بنیادی برای اولین بار برای نوزاد ۲۰ روزه مبتلا به کرونا بود که حتی با درگیری 70 درصدی ریه و اینکه قطع امید شده بود خوشبختانه نوزاد نجات پیدا کرد.

 

این دکترای تخصصی پزشکی مولکولی افزود: همچنین با استفاده از طرح تزریق فرآورده های سلولهای بنیادی که باهمکاری متخصصین و فوق تخصصین بالینی بیمارستان طالقاتی و امام رضا(ع) و پرسنل این بخش ها صورت گرفت خوشبختانه ۵۰ بیمار بهبود یافتند و این طرح نیز رضایت بخش بود زیرا نسبت به گروه کنترل ما 72 درصد کاهش مرگ و میر داشتیم که بسیار حائز اهمیت بود.

 
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دراین راستا پژوهشکده فناوری سلامت فعالیت های دیگری را نیز ادامه داد که از جمله آنها می توان به تزریق ترشح سلولهای بنیادی به بیماران لوپوسی اشاره کرد که این طرح نیز مورد تایید ستاد سلولهای بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت و بودجه آن را که بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان بود معاونت علمی ریاست جمهوری به عهده گرفت.

 

دکتر منصوری همچنین به فعالیت این پژوهشکده برای نجات بیمارانی که بیماری خود ایمن دارند و دراثر این بیماری ریه آنها دچار فیبروز می شود نیز اشاره کرد و گفت: این بیماران  خشکی پوست و زخمهای سطح پوست دارند که متاسفانه درمان قطعی برای آنها درنظر گرفته نشده و از تنگی نفس نیز رنج میبرند به طوری که بعضی آنها ۲۴ ساعته به اکسیژن وصل هستند اما خوشبختانه ما در نجات جان این بیماران نیز تاکنون موفق بوده ایم.
 
به گفته وی با این طرح که توسط تیم سلولهای بنیادی کرمانشاه ارائه شد و مورد تایید وزارت خانه و کمیته اخلاق نیز قرار گرفت تاکنون برای ۱۰ بیمار تزریق انجام گرفته و همگی در سلامت کامل هستند و خوشبختانه نتایج رضایت بخش است به طوری که حتی 2 بیمار دیگر نیاز به اکسیژن ندارند که  انشالله تا پایان طرح نتایج آن به مجامع بین المللی نیز ارائه خواهد شد.

 

 

 

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید