اخبار

بیخوابی یکی از شایعترین موارد مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی

بیخوابی یکی از شایعترین موارد مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی
 
یک دکتری تخصصی روانشناسی و فوق دکتری در اختلالات خواب را یکی از شایعترین موارد مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی دانست.

 

دکتر علی زکی ئی در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت: خواب، یک فرآیند بیولوژیک پویا و پیچیده است، که یک سوم از زندگی هر فرد را در بر میگیرد و کمیت یا کیفیت آن با تعامل اجتماعی و سلامت فرد مرتبط است. 

 
وی با بیان اینکه عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: این عوامل شامل: رفتاری ، ذهنی و  جسمانی و فیزیولوژیک هستند.
 
به گفته وی از سوی دیگر، علاوه بر مفهوم کیفیت خواب، اختلالهای خواب (بیماری ها) نیز در این حوزه اهمیت زیادی دارند، در حالت کلی؛ اختلالهای خواب یک دسته از نشانگان هستند که با اختلال در کمیت خواب، کیفیت خواب، و اختلال در حالتهای رفتاری و یا فیزیولوژیکی که در هنگام خواب اتفاق میافتند، مشخص میگردند.
 
وی به عنوان مثال گفت: بیخوابی یکی از اختلالهای خواب است، در واقع بیخوابی یکی از شایعترین موارد مراجعه به پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی است و در بین آشفتگیهای خواب دارای بیشترین میزان شیوع است. 
 
دکتر زکی ئی گفت:افراد مبتلا به بیخوابی در مقایسه با افرادی که خواب مطلوبی دارند، ناراحتی های روانی بیشتر، اختلال در عملکرد روزانه، حوادث بیشتر (مثل تصادفات رانندگی)، و مراجعه بیشتری به مراکز بهداشتی درمانی دارند. 
 
وی افزود: علاوه بر این، پژوهشها نشان داده اند که بیخوابی یک عامل خطر برای اختلالهایی همچون افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد است. 
 
 دکتر زکی ئی بیان کرد: این مسئله بسیار حائز اهمیت است که برای تشخیص بی خوابی و سایر اختلال های خواب باید  به متخصص مربوطه مراجع کنیم، چرا که هر پزشکی مهارت تشخیص و درمان اختلال های خواب را ندارد.
 
وی با بیان اینکه مراکز تخصصی خواب باید امکانات لازم را جهت تشخیص بیماری داشته باشند گفت: در کرمانشاه مرکز اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی یکی از مراکز تخصصی است که افراد می توانند به این مرکز مراجعه کنند و از خدمات تشخیصی و درمانی آن بهره مند گردند. 
 
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه ، مشکلات خواب مخصوص یک دوره سنی خاص نیست و تقریبا در همه دوران زندگی شیوع دارد، اما ممکن است هر سن نوع مشکل فرق کند، لذا نمی توان یک راه حل عمومی برای همه افراد جامعه ارائه دارد.
 
دکتر زکی ئی با بیان اینکه در هر سنی که باشیم رعایت چند نکته مهم است گفت: اول اینکه برنامه مشخصی برای خواب و بیداری داشته باشیم، یعنی هر شب یک ساعت مشخص به رختخواب برویم و صبح ها ساعت مشخصی بیدار شویم.
 
وی در بیان نکته دوم گفت: اجتناب از خواب در طول روز نیز مهم است، زیرا خواب در روز برای خواب شبانه مشکل ایجاد می کند و سوم، داشتن برنامه غذایی سالم برای شام است، شام سنگین و دیرهنگام برای کیفیت خواب مضر است.
۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید