اخبار

یک چهارم "کرمانشاهی‌ها" اینجا به دنیا می‌آیند!

یک چهارم "کرمانشاهی‌ها" اینجا به دنیا می‌آیند!

بیمارستان "معتضدی" که به بیمارستان زنان و زایمان شناخته می شود از بیمارستان های قدیمی شهر کرمانشاه است. بیمارستانی 65 ساله در گوشه میدان فردوسی کرمانشاه که خیلی از مردم کرمانشاه در آن چشم به دنیا گشوده اند.

این بیمارستان پس از توسعه و بازسازی های متعدد طی سالهای گذشته همچنان مرکز مهم تخصصی زنان و زایمان محسوب می شود و همین حالا سالانه یک چهارم نوزادان کرمانشاهی در این بیمارستان به دنیا می آیند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله سعادت فر رییس این بیمارستان در نشست خبری روز یکشنبه (15 آبان) با اشاره به قدمت بالای بیمارستان معتضدی کرمانشاه گفت: این بیمارستان جزو اولین بیمارستانهای شهر کرمانشاه است و حدود 65 سال قدمت دارد.

وی افزود: این بیمارستان موقوفه حاج آقا برار معتضدی است و این وقف تا به امروز منشا خدمات بسیاری برای مردم کرمانشاه شده است.

سعادت فر خاطرنشان کرد: با توجه به آمار سالانه زایمان در این بیمارستان، عملا یک چهارم بچه های کرمانشاهی در این بیمارستان به دنیا می آیند.

وی تعداد تخت های مصوب این بیمارستان را بیش از 90 تخت اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 80 تخت فعال است.

رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه از این بیمارستان به عنوان بیمارستانی تک تخصصی زنان و زایمان یاد کرد و افزود: تمام بخش های مورد نیاز جهت مراقبت از مادران پیش از بارداری، حین بارداری و حین زایمان و نیز بخش های مراقبت پس از زایمان و مراقبت نوزادان دراین بیمارستان فعال است.

وی افزود: بخش های مختلف این بیمارستان شامل اورژانس، سونوگرافی و خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاه، جراحی سزارین، بخش زایمان، بخش نوزادان، ICU نوزادان، بخش بیماری زنان و ... است.

سعادت فر با اشاره به قدمت بالای این بیمارستان گفت: طی این سالها مقاوم سازی و بازسازی های لازم در خصوص این بیمارستان صورت گرفته، اما در مجموع جمعیت یک میلیون نفری کرمانشاه نیاز دارد که یک مرکز دیگر تخصصی زنان و زایمان در آن احداث شود.

وی افزود: این مرکز جدید می تواند مرکز سلامت زنان بوده و تمام تخصص های مورد نیاز سلامت زنان در آن تجمیع شود.

رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه در ادامه تعداد مراجعین این بیمارستان را در سال گذشته 82 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 8300 نفر بستری و مابقی بصورت سرپایی مراجعه داشته اند و امسال آمار مراجعین بیشتر هم شده است.

وی با اشاره به ثبت 6212 مورد زایمان در این بیمارستان در سال گذشته گفت: وشبختانه در سال گذشته یک مورد فوت مادر نداشته ایم و تنها 40 نوزاد بر اثر عوامل مختلف از جمله ناهنجاری های ژنتیکی و ... فوت کرده اند، همچنین 258 مورد مُرده زایی داشته ایم.

آغاز ساخت مرکز جدید درمان ناباروری بیمارستان تا 2 ماه آینده/ مراجعه 12 هزار زوج ناباور در سال گذشته

سعادت فر با اشاره به فعالیت بخش درمان ناباروری در بیمارستان معتضدی گفت: تنها در سال گذشته 12 هزار زوج به این بخش مراجعه داشته اند.

وی افزود: خوشبختانه تمام روش های نوین درمان ناباروری از درمان های دارویی گرفته تا انجام روش هایی مانند IVF در این بخش انجام می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه عمده مواردی که درمان های دارویی دریافت کرده درمان شده و صاحب فرزند می شوند گفت: این افراد عمدتا مشکل جدی نداشته و پس از مدتی درمان دارویی صاحب فرزند می شود و مراجعه ای به بیمارستان ندارند و عملا نمی توان آمار دقیقی از آنها به دست آورد.

وی افزود: بخش اصلی کار ما مربوط به زوج هایی است که برای بچه دار شدن نیازمند انجام روش هایی مانند IVF هستند که در این زمینه سال گذشته حدود 600 تا 700 زوج تحت درمان قرار گرفتند.

سعادت فر گفت: درصد موفقیت ما در این زمینه برابر با استانداردها و حدود 20 تا 25 درصد است.

رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه با بیان اینکه این بیمارستان بزرگترین مرکز درمان ناباروری غرب کشور را داراست، از برنامه های توسعه ای برای این مرکز خبر داد و افزود: در حال حاضر فاز توسعه ای این مرکز با اضافه کردن فضایی به مساحت 120 متر مربع در مراحل پایانی قرار دارد.

وی افزود: برای اضافه کردن این فضا اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر راه اندازی یک مرکز جدید درمان ناباروری در محوطه فضای باز بیمارستان هستیم و طبق جلساتی که با مسئولین دانشگاه داشته ایم قرار است فضای 1500 متری برای ساخت این مرکز در سه طبقه اختصاص داده شود.

وی افزود: برآوری اولیه اعتباری برای ساخت این مرکز حدود 15 میلیارد تومان است که ظرف یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه اشاره ای هم به هزینه های درمان ناباروری در این بیمارستان داشت و افزود: خوشبختانه دولت 85 درصد هزینه های درمان را تقبل می کند و تا سه نوبت اقدام به درمان در این زمینه را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: در حال حاضر اگر هزینه درمان ناباروری حدود 20 میلیون تومان شود، زوج نابارور حدود سه میلیون تومان آن را پرداخت کرده و مابقی توسط بیمه پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری داروهای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نیست، گفت: عمده این داروها خارجی هستند و دولت داروهای ایرانی را تحت پوشش دارد که خوشبختانه قرار است دولت پوشش بیمه ای این داروها را گسترش داده و داروهای بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

حدود 45 درصد زایمان های بیمارستان "سزارین" ناخواسته است/ کلینیک "ترس از زایمان" به زودی راه اندازی می شود

به گزارش ایسنا، رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه در بخش دیگر صحبت هایش با انتقاد از آمار بالای سزارین گفت: متاسفانه بسیاری از مادران از زایمان طبیعی وحشت داشته و این درحالی است که سزارین یک نوع جراحی است و مادران پس از زایمان درد بسیاری را تجربه می کنند.

وی افزود: از 6212 مورد زایمان صورت گرفته در بیمارستان در سال گذشته 2700 مورد آن سزارین ناخواسته بوده است، یعنی به دلیل شرایط مادر و جنین و یا ترس بیش از حد مادر که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در بدن او و افزایش فشار خون و ... شده مجبور به انجام سزارین شده ایم.

وی افزود: همچینن بخشی از این آمار بالای سزارین به این دلیل است که مادرانی که در سایر شهرستان ها و بیمارستانها قبل از زایمان دچار مشکل می شوند به این بیمارستان منتقل شده و تحت سزارین قرار می گیرند.

سعادت فر خاطرنشان کرد: در راستای کاهش آمار سزارین هم اکنون ساخت یک کلینیک ترس از زایمان را هم در دستور کار داریم که مکان آن مشخص شده و ظرف ماه های آینده راه اندازی می شود.

وی افزود: اگر بتوانیم با برگزاری کلاس های متعدد آموزشی، مادران باردار را از ماه ها قبل آماده انجام زایمان طبیعی کرده و ماماها را در این زمینه آموزش داده و محیط بیمارستان را خوشایند کنیم، می توانیم گام موثری برای ترویج زایمان طبیعی برداریم.
۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید