اخبار

آشنایی با زیرگروه های آنفلوانزا

آشنایی با زیرگروه های آنفلوانزا
 
 در گذشته های دور بیماریهای کشنده ای گریبانگیر بشریت بوده که مرگ‌ و میرهای زیادی ایجاد می کرد از جمله در اوایل قرن بیستم که حدود ۲۵ میلیون نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا فوت شدند یا مرگ و میرهایی ناشی از بیماریهای  وبا ، آبله و ... اما با پیشرفت دستاوردهای بشری در علم پزشکی به ویژه با انجام‌ واکسیناسیون ، این مرگ و میرها کمتر شده است .

 

 دکتر جبارعلی صفایی فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان طی گفتگویی با سرویس علمی، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: در حال حاضر از نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر مبتلا به انفلوآنزا در جهان در طول سال ،  تعداد کشته ها به ده هزار نفر هم نمی رسد.

 
وی با بیان اینکه واکسیناسیون‌عمومی که در همه کودکان انجام می شود ارتباطی به شرایط خاص و گسترش بیماری خاصی ندارد گفت: در هرشرایطی واکسیناسیون باید انجام شود ، خانواده ها باید بدانند واکسیناسیون معمول کودکان باید همیشه انجام‌شود.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه واکسیناسیون در فصول خاص هم بسیار مهم است گفت: مثلا در فصل پاییز که فصل شیوع انفلونزا است ، در مجموع انفلوانزا ۳ زیر گروه شایع A,B,C دارد.

 

به گفته وی زیر گروه C که خفیف است و مشکلی در فرد بیمار ایجاد نمی کند اما زمان شیوع زیرگروه A اوایل پاییز تا اواخر آبان است و خطرناکترین نوع آنفلوآنزاست که از گروه B هم عوارض شدیدتری دارد.
 
دکتر صفایی گفت: زمان شیوع نوع B در حوالی دی و بهمن هست که اگر چه به اندازه نوع A مرگ و میر ندارد اما باز هم قابل توجه است.
 
دکتر صفایی اظهار داشت:  واکسیناسیون  در حدود ۷۰-۶۰ درصد موارد باعث جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و در صورت ابتلا در ۱۰۰ درصد موارد باعث کاهش عوارض آن می شود.

 

وی افزود: اگرچه بهترین زمان برای تزریق واکسن انفلوآنزا  ۱۵ شهریور به بعد است اما نباید به اشتباه تصور کرد که دیگر فصل تزریق آن گذشته و بی فایده است و حتی تا نیمه اردیبهشت هم تزریق واکسن آنفلوآنزا مفید خواهد بود .
 
این پزشک متخصص در بیان اینکه چه کسانی واکسن آنفلوآنزا بزنند گفت: بهتر است همه واکسن بزنند اما با توجه به شرایط اقتصادی کشورها توصیه می شود گروههای پرخطر که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شامل کودکان ( مخصوصا سن زیر ۵ سال) ، افراد مبتلا به بیماری خاص ، افراد مسن( بویژه سن بالای ۶۵ سال ) ، کسانی که در بیمارستانها کار می کنند و افرادی که  در مراکز پرجمعیت مشغول به کار هستند‌ حتما نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند .
۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید