اخبار

کاهش وزن در جلوگیری از آرتروز موثر است

کاهش وزن در جلوگیری از آرتروز موثر است
 
آرتروز مفاصل مختلف بدن بیماری شایع است که در جمعیت کشور ما فراوان دیده می شود این بیماری روند طبیعی است که برای همه مفاصل با افزایش سن  به دلیل فشار زیاد و بار زیادی که به آنها وارد می شود رخ می دهد البته در سنین پایینتر نیز با افزایش فشار امکان دارد که بروز کند.
 
دکتر حسین محبی متخصص ارتوپدی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: مفاصل زانو ، لگن ، مچ دست ، انگشتان دست و مفاصل کف دست شایعترین مفاصلی است که به علت فعالیت  فیزیکی فراوان آرتروز در آنها اتفاق می افتد.
 
وی با تاکید بر اینکه کاهش وزن موجب کاهش بار و فشار روی مفاصل می شود گفت: کاهش وزن در جلوگیری از آرتروز موثر است ضمن اینکه پیاده روی در سطوح مسطح و راه رفتن در استخر نیز در درمان آرتروز موثر است.
 
به گفته وی استفاده از  قرصهای قوزروف ساز هم درمان دیگری است که در برخی افراد موثر است و در برخی موثر نمی باشد.
 

وی با بیان اینکه درمان دارویی قطعی برای بهبود آرتروز وجودندارد و درمانهای دارویی فقط برای عملکرد کاهش درد و کاهش التهاب می باشد گفت: تقویت عضلات اطراف مفصل که با فیزیوتراپی  انجام می گیرد در درمان این بیماری موثر است اما درمان آخر آرتروز تعویض مفاصل می باشد که یک‌ پروتز را جایگزین مفصل طبیعی میکنیم که برای مفاصل لگن ، زانو ، شانه و مچ پا انجام‌ می شود.

 
دکتر محبی به تزریق داخل مفصل به عنوان ییکی از موارد شایع برای آرتروز اشاره کرد و گفت: در این راستا چند نوع تزریق وجود دارد که شامل تزریق ژلها و تزریق بی حس کننده ها است که اثربخشی موقت دارد ، درمان قطعی نیست  اما درد را کاهش می دهد و التهاب را نیز کم می کند.
به گفته وی نوع دیگر تزریق ، تزریق خون خود بیمار است که از دو تزریق گفته شده اثر بخشتر است و در این تزریق پلاکت و پلاسما در خون جدا می شود و به فرد بیمار تزریق می گردد.

 

وی همچنین اظهار داشت: در بیمارانی که منع تعویض مفصل به خاطر بیهوشی وجراحی دارند نیز مفصل بیمار را  بلکاک می کنیم  که در این مورد عصبهایی که به زانو عصب دهی می کنند بی حس می شوند  بیمار درد را احساس نمی کند اما مشکل همچنان پابرجاست و هر چند ماه یکبار باید تکرار شود .

 

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید