اخبار

به بیماران مبتلا به آنفلوانزا آنتی‌بیوتیک ندهید

به بیماران مبتلا به آنفلوانزا آنتی‌بیوتیک ندهید

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجایی که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و نه میکروبی، مبتلایان این بیماری نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

دکتر پرویز صوفیوند، روز(۱۰ آذر) در حاشیه مراسم روز پرستار در جمع خبرنگاران، با اشاره به طغیان بیماری آنفلوآنزا در مهرماه امسال، اظهارکرد: یکی از دلایلی که امسال این بیماری با شدت بالا شیوع پیدا کرد، این بود که مردم طی دو سال گذشته به دلیل حاکم بودن شرایط کرونایی، دستورالعمل‌های بهداشتی همچون ماسک زدن و شستشوی دست را رعایت می کردند، اما با فروکش شدن کرونا، تاحدودی این اصول بهداشتی را کنار گذاشتند و همین امر زمینه ساز طغیان آنفلوآنزا شد.

وی ادامه داد: البته بیماری آنفلوآنزا در سنوات قبل هم از اوایل پاییز شیوع پیدا می کرد، اما در دو سال گذشته بروز کمتری داشت، امسال هم به دلیل اینکه ما اصول بهداشتی را کنار گذاشتیم، با پیک بالا شیوع پیدا کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ممکن است طی ایام سرد سال چند پیک دیگر بیماری آنفلوآنزا را تجربه کنیم، گفت: یک پیک را در ابتدای مهرماه داشتیم، در فصل آذر هم پیک دوم شروع شده و ممکن است تا پایان فصل سرد چند پیک دیگر را هم در پیش داشته باشیم.

وی افزود: پیشگیری از این بیماری اغلب نیازمند مراقبت های بهداشتی مانند ماسک زدن و شستشوی مداوم دست است. از طرفی بیماران مبتلا به آنفلوانزا نباید در محیط های جمعی قرار گیرند.

وی در ادامه درخصوص درمان این بیماری هم توصیه هایی به مردم و پزشکان داشت و افزود: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و نه میکروبی، برای همین نباید به این بیماران آنتی بیوتیک داد، لذا از مردم و همکاران پزشک می خواهم که به هیچ وجه دنبال مصرف آنتی بیوتیک در بیماران آنفلوآنزا نباشند، مگر اینکه عارضه ثانویه ایجاد شده باشد.

به گزارش ایسنا، صوفیوند در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه های استان هم گفت: به نسبت سال گذشته توزیع آنتی بیوتیک در استان حدود دو برابر شده است، اما به دلیل مصرف زیاد در این ایام کمبودهایی بوجود آمد، لذا با مدیریت مصرف آنتی بیوتیک ها، کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی در ادامه به فروکش کردن بیماری کرونا هم اشاره‌ای داشت و گفت: کرونا به شکل دیگری یعنی مانند بیماری آنفلوآنزا در جامعه ماندگار خواهد ماند و ممکن است هرچند وقت یکبار یک پیک داشته باشد و مراقبت های لازم را بخواهد.


۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید