اخبار

چه عواملی سرعت پیشرفت آب مروارید را کم می کند؟

چه عواملی سرعت پیشرفت آب مروارید را کم می کند؟
 
یک متخصص چشم گفت: آب مروارید شایع ترین علت از دست رفتن بینایی در کشور های در حال توسعه می باشد، البته با توجه به پیشرفت مناسب در زمینه های تشخیصی و درمانی این آمار در حال کاهش یافتن است.  
دکتر آقایی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت:آب مروارید یا کاتاراکت به شرایطی گفته می شود که در آن لنز کریستالی داخل چشم که در حالت معمولی شفاف است، به سمت کدر شدن پیشرفت می کند. در این شرایط بعضی افراد به صورت جزئی تحت تاثیر قرار می گیرند و ممکن است به صورت واضح جزئیات ظریف اشیا را تشخیص ندهد، در حالی که برخی از بیماران علائم بیشتری دارند و منجر به کاهش شدید بینایی آنها شود.

 

به گفته وی تحقیقات نشان می دهد که عواملی مثل نور های UV و سیگار کشیدن می تواند سرعت پیشرفت آب مروارید ناشی از افزاش سن را تشدید کند. همچنین بیماری های مثل دیابت کنترل نشده و برخی از انواع رماتیسم و مصرف برخی دارو ها مثل استروئید ها می تواند این روند را تشدید کند.  

 
وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ روش علمی کارآمدی برای جلوگیری از آب مروارید ناشی از افزایش سن توصیه نشده است، اما با کاهش عوامل خطر مثل ترک سیگار، کاهش مصرف دارو های استروئیدی به صورت خودسرانه، کنترل مناسب دیابت می توان سرعت پیشرفت آب مروارید ناشی از افزایش سن را کاهش داد.

دکتر آقایی گفت: آب مروارید در شرایط معمول اغلب در افراد بالای 50 سال شروع به پیشرفت می کند و به طور میانگین حدود 20 % افراد بین 65 تا 74 سال آب مروارید قایل توجه و حدود 50 %افراد بالای 74 سال آب مروارید شدید دارند.
 
این پزشک متخصص با بیان اینکه کاهش بینایی ناشی از آب مروارید معمولا به صورت تدریجی اتفاق می افتد، بینایی فرد به آرامی کمتر می شود و به مرور زمان تارتر می شود گفت: فرد تصور می کند که از پشت شیشه مات در حال نگاه کردن است یا احساس می کند که مه محیط اطراف اورا فرا گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه آب مروارید عالئمی مثل درد ، اشک ریزش ، سوزش و خارش ایجاد نمیکند افزود: همچنین ممکن است وضوح دیدن رنگ ها کاهش یابد و تیز بینی فرد در وضعیت به اصطلاح گرگ و میش کاهش یابد. بیمار نوری که از روبرو به سمت او تابیده میشود را به صورت هاله ای در اطراف آن میبیند و این مساله خصوصا شب ها و در هنگام رانندگی برای او آزار دهنده است. همچنین تشخیص دید فضایی و دید 3 بعدی  ممکن است کاهش یابد.  

دکتر آقایی گفت: به طور کلی تشخیص آب مروارید باید توسط پزشک مشتخصص می شود که این معاینات هیچ دردی ندارد و فقط ممکن است به علت استفاده از قطره بازکننده مردمک تا 4-5 ساعت دید  

نزدیک بیمار تار شود.  

 

وی با بیان اینکه روش درمان بر اساس شدت آب مروارید، شرایط فیزیکی و اجتماعی و شغل بیمار، همراهی علل دیگر کاهش بینایی و ...  تعیین می شود گفت: گاهی اوقات با استفاده از تجویز عینک مناسب می توان کاهش بینایی ناشی از آب مروارید را به صورت موقت جبران  کرد اما زمانی که در نهایت بیمار نیاز به جراحی آب مروارید و جایگذاری لنز مناسب بجای لنز کدر شده دارد، روش های مختلف جراحی آب مروارید امروز قابل انجام است که همه آنها نیاز به اتاق عمل و دستگاه های مخصوص دارند.

 

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید