اخبار

خلاصه اقدامات و دستاوردهای حوزه معاونت بهداشتی از سال ۱۳۵۷ تاکنون

خلاصه  اقدامات و دستاوردهای حوزه معاونت بهداشتی از سال ۱۳۵۷ تاکنون


معاون بهداشتی دانشگاه اعلام کرد: پیش از سال ۱۳۵۷ تعداد واحدهای ارائه دهنده خدمت کمتر از ۵۰ واحد بود که در حال حاضر ۹۹۹ واحد از مرکز استان تا دورترین نقاط روستایی در حال ارائه خدمت بهداشتی هستند.

دکتر شکیبا گفت: اکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش برنامه پزشک خانواده  هستند، پزشکان در روستا مستقر و به خدمت رسانی مشغول هستند در حالی که قبل از انقلاب فقط تعداد معدودی پزشک غیر ایرانی( پاکستانی و ...) در استان وجود داشت و مناطق روستایی عمدتاََ فاقد پزشک بود.

به گفته وی در حال حاضر ۸۵ مرکز دندانپزشکی فعال با حضور ۹۴ دندانپزشک در سطح شهر و روستا وجود دارد که خدمات دندانپزشکی سطح یک و دو شامل:معاینه، ترمیم دندان،جرم گیری، فلورایدتراپی،وارنیش فلوراید برای کودکان ۶ تا ۱۴ سال ارائه می گردد.

وی افزود:  ۵۳ مورد از این مراکز در روستاها و شهرها زیر ۲۰ هزار نفر قرار دارد و تمام خدمات دندانپزشکی سطح یک و دو رایگان انجام میشود.

معاون بهداشت همچنین از تشکیل پرونده الکترونیک خانوار برای بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان نیز خبرداد و گفت : تجهیز مراکز  به فناوری و تکنولوژی در نقاط شهری ۱۰۰ درصد و در روستاها بیش از ۸۰ درصد می باشد و اجرای نظام ارجاع الکترونیک و نسخه نویسی و نسخه پیچی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۵۹ آزمایشگاه بهداشتی در سطح استان کرمانشاه افزایش یافته از ارتقا، تکمیل، توسعه و تجهیز  خدمات آزمایشگاهی شبکه بهداشتی استان از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد نیز خبرداد و گفت :برنامه ارائه خدمات آزمایشگاهی و مراقبتهای اولیه بهداشتی درمانی: روستاییان از ۲۰ درصد در سال ۱۳۵۷ و ۸۸ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته و شهرها نیز از ۳۰ درصد به ۹۶ درصد رسیده است.

به گفته این مقام مسئول طی این سالها راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه های قطب HIV در آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای و پوشش استان های غرب کشور ، آزمایشگاه سیار LAB mobile، تجدید ۱۴ آزمایشگاه آب در شهرستان های تابعه  و آزمایشگاه رفرانس بهداشت محیط و حرفه ای در معاونت بهداشتی صورت گرفته و آزمایشگاه مرجع سل بواسطه انجام آزمایشات آنتی بیوگرام سل نیز موفق به کسب گواهینامه بین المللی از آزمایشگاه فراملی سوئد شده است.

دکتر شکیبا همچنین گفت: ما اکنون مجهز به سه دستگاه یونیت سیار دندانپزشکی جهت خدمات رسانی به مناطق محروم و استفاده در بحران (زلزله و ...) هستیم.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در سال ۱۳۵۷ ۵۵ سال و اکنون به بیش از ۷۵ سال رسیده است گفت: پوشش واکسیناسیون در جامعه کمتر از ۲۰ درصد بود و امروز بالای ۹۹/۸ درصد است  حتی در دورترین و محروم ترین روستاها پوشش واکسیناسیون تفاوتی با شهر کرمانشاه نداشته و واکسیناسیون کاملا رایگان برای تمام جمعیت هدف انجام می شود..

به گفته وی قبل از انقلاب سرخک ، فلج اطفال از بیماری های شایع کودکان و عامل مرگ و میر کودکان بود و خوشبختانه در حال حاضر موردی از سرخک و فلج اطفال وجود نداشته و ایران در آستانه حذف این بیماریها است و در مورد سالک نیز که از بیماریهای شایع و بومی است و درمورد سل که ویژه مناطق فقیر و محروم است خوشبختانه در حال حاضر کاملا کنترل شده اند.

دکتر شکیبا با بیان اینکه در شناسایی زودهنگام،کنترل، مراقبت و درمان به موقع بیماری HIV که از بیماری های نوپدید است در استان اقدامات درخشانی انجام شده و ۹۶ درصد بیماران تحت درمان ARV است گفت: این اقدامات در سطح بین الملل مطرح و بارها مورد تحسین و تقدیر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

وی از توزیع رایگان داروهای کمیاب این بیماران جهت بیماران مبتلا به مناطق فقیر و محروم خبرداد و گفت: بیماران HIV در استان کاملاً تحت مراقبت و درمان بوده و از زندگی عادی برخوردار هستند و مانند سایر افراد ازدواج می کنند و صاحب فرزند سالم می شوند.

به گفته وی برنامه غربالگری و شناسایی بیماران تالاسمی از بعد از انقلاب اجرا شده و خوشبختانه در استان بیش از ۱۳ سال است که حتی یک مورد مورد تالاسمی ماژور متولد نشده است.

دکتر شکیبا گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان مرگ مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان بیش از ۱۰۰ در یکصد هزار تولد زنده بود و در حال حاضر به کمتر از ۱۶ در یکصد هزار تولد زنده رسیده است.

وی با اشاره به ایکه در دهه اخیر ادغام برنامه های غیرواگیر در نظام شبکه انجام شد( برنامه ایراپن) گفت:این برنامه ها شامل:  خطر سنجی جمعیت بالای ۳۰سال، غربالگری و تشخیص زودهنگام، مراقبت و درمان دیابت، غربالگری سرطان کولورکتال(روده ی بزرگ)، غربالگری سرطان پستان،غربالگری سرطان سرویکس، غربالگری و نمونه گیری از ۱۰۰ درصد نوزادان در زمینه pku و کم کاری تیروئید، کم شنوایی و ناشنوایی است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه در ۴۴ روستای استان برنامه روستای سالم و توسعه پایدار در حال اجرا که است گفت: خوشبختانه تاکنون ۴ مورد از این روستاها به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۳ مورد دیگر نیز به پایان می رسد.

وی همچنین طی این مدت از راه اندازی ۵ مرکز کاهش آسیب اعتیاد ، احداث و راه اندازی مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان ، انجام سنجش سلامت بیش از ۳۲ هزار نوآموز پایه اول دبستان با همکاری آموزش و پرورش در هر سال ، تربیت پانصد و پنج هزارو ۸۶۹ سفیر سلامت خانوار و نوزده هزارو ۲۵۲ سفیر سلامت محله برای اجرای برنامه خود مراقبتی فردی که منجر به مشارکت مردم در شناخت و رفع مشکلات سلامت آنها می باشد نیز خبر داد.
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۹:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید