اخبار

دیابت و فشار خون شایع ترین علل بیماری های کلیوی در سالمندان

دیابت و فشار خون شایع ترین علل  بیماری های کلیوی در سالمندان
یک متخصص کلیه گفت: با افزایش سن بیماری های بدن افزایش پیدا می کند و یکی از این بیماری ها ، بیماری های کلیوی می باشد.

دکتر عمرانی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه در سنین بالای ۶۰ سال این ریسک و خطر در تشدید بیماری کلیوی بیشتر می شود ، بنابراین در سنین پیری ، شاهد افزایش بیماری های مزمن کلیوی هستیم.

وی با بیان اینکه تقریبا ۴۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال دچار درجاتی از بیماری های مزمن کلیوی هستند گفت: از نظر علت ممکن است  به علت تغییرات ساختاری و فیزیولوژیک کلیه باشد که از عوامل تشدید بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه است.

به گفته وی دیابت و فشار خون شایع ترین علل  بیماری های کلیوی به ویژه در سالمندان هستند، همچنین علل ژنتیک و مصرف دارو از دیگر علل بیماری هایی چون التهاب کلیه ، کیست های کلیوی و ... می باشد.

دکتر عمرانی گفت: در سالمندان به دلیل افزایش شیوع بیماری های اسکلتی عضلانی مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی افزایش می یابد و مصرف این داروها برای کلیه ها مضر است و باعث تشدید بیماری های کلیوی در سالمندان می شود.

وی همچنین اظهار داشت: با افزایش سن بزرگی خوش خیم پروستات در مردان و در زنان بی اختیاری ادرار و یا باقی ماندن حجم بالای ادرار در مثانه، باعث می شود این افراد مستعد ابتلا به عفونت ادراری گردند و این مسئله نیز بیماری های کلیوی را در آن ها تشدید می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: هر نوع تغییر در حجم و رنگ ادرار و یا سوزش ادرار، ورم دست و پا و درد در ناحیه کلیه ها، سر درد ، تنگی نفس، تهوع و استفراغ و تشدید فشار خون از جمله علائم بالینی بیماری کلیوی می باشد که پس از مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه شود. 

وی استرس را یکی دیگر از عوامل اصلی در تشدید نارسایی کلیه در سنین بالا  دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کنترل فشار خون و دیابت، پرهیز از مصرف داروهایی که برای  کلیه ها مضر هستند گفت: پرهیز از مصرف خودسرانه دارو و داشتن رژیم غذایی سالم و کم کردن پروتئین های حیوانی و استفاده از میوه و سبزی جات تازه و لبنیات کم چرب و نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی بسیار موثر است.
۵ فروردین ۱۴۰۲ ۲۰:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید