اخبار

از تولد یک ویروس تا باز تولید دانش

از تولد یک ویروس تا باز تولید دانش


 عضو هیات علمی آمار زیستی ، دانشکده بهداشت  گفت:  مدیر کل سازمان جهانی بهداشت ( WHO) چندی پیش بر این موضوع تاکید نموده است که در حالی که جهان در وضعیت بهتری نسبت به زمان اوج انتقال Omicron یک سال پیش قرار دارد، بیش از ۱۷۰۰۰۰ نفر مرگ و میرهای مرتبط با کووید-19 طی هشت هفته گذشته در سطح جهانی گزارش شده است.

 

دکتر افشین الماسی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه اظهار داشت: علاوه بر این، نظارت و توالی یابی ژنتیکی در سطح جهانی کاهش یافته است و ردیابی انواع شناخته شده و شناسایی انواع جدید را دشوارتر می کند.


وی بیان کرد: سیستم های بهداشتی در حال حاضر با 19-COVID دست و پنجه نرم می کنند و از بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ویروس تنفسیRSV ضمن مواجهه با کمبود نیروی کار بهداشتی و نیز کارکنان بهداشتی خسته مراقبت می کنند.

به گفته وی یکی از استراتژیهای سازمان جهانی بهداشت در خصوص مقابله با شیوع کووید- 19 این است که کشورها باید به کار در جهت واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت خود ادامه دهند و واکسیناسیون ۱۰۰ درصد کارکنان بهداشتی و ۱۰۰ درصد از آسیب پذیرترین گروه ها، از جمله افراد بالای۶۰ ‌ سال و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا دارای بیماری زمینه ای هستند را در اولویت قرار دهند.

وی افزود:طبق آنچه که به کمیته اضطرار اطلاع داده شده در سراسر جهان ۱۳.۱ میلیارد دوز واکسن کوید -19تجویز شده است که ۸۹ درصد کارکنان بهداشتی و ۸۱ درصد از افراد مسن (بیش از ۶۰ سال) سری اولیه را تکمیل کرده اند.


البته دکتر الماسی از  پیشرفتهای قابل توجهی که در این مورد نیز حاصل شده سخن گفت و افزود:  توسعه اقدامات متقابل پزشکی موثر، ایجاد ظرفیت جهانی برای تعیین توالی ژنومی و اپیدمیولوژی ژنومی ، درک چگونگی مدیریت اینفودمیک در اکوسیستم اطلاعاتی جدید از جمله پلتفرم های رسانه های اجتماعی از آن جمله اند..

وی همچنین افزود: تحقیقات متخصصین آمار و ریاضی در خصوص بازنگری فرمول محاسبه شاخص بازتولید، انتشار یا همان R0 و تعداد افرادی که توسط یک فرد بیمار امکان ابتلا دارند نیز از آن جمله اند.

وی اظهار داشت: آموزه دیگری که از دوران مقابله با این همه گیری می توان نام برد اهمیت بررسی اثر عوامل مرتبط با نظام سلامت همچون دسترسی های بهداشتی، استراتژیهای تشخیص، درمان ، واکسیناسیون ، ویژگی های شخصی و تجربی کادر سلامت و... بر کارایی واکسن های کووید-19 در شرایط محیطی و در واقع بیرون از شرایط کنترل شده کارآزمایی های بالینی است.

 

 

۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۸:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید