اخبار

شایع ترین علل بروز زخم آفت چیست و چگونه درمان می شود؟

شایع ترین علل بروز زخم آفت چیست و چگونه درمان می شود؟
زخم آفت ، یک زخم دهانی باز و دردناک است. همچنین شایع ترین نوع زخم دهان است ، برخی افراد آنها را در داخل لب ها یا گونه های خود مشاهده می کنند. معمولاً این زخم ها سفید یا زرد بوده و با بافت نرم و ملتهب قرمز احاطه شده اند.
 
یک متخصص بیماری های دهان ،فک و صورت اگر سابقه خانوادگی زخم های آفت را داشته باشید ، خطر ابتلا به زخم های آفت افزایش می یابد. زخم های پوستی دلایل مختلفی دارند و شایع ترین آنها عبارتند از: عفونت ویروسی،فشار عصبی،نوسان هورمونی، آلرژی غذایی،چرخه قاعدگی،کمبود ویتامین یا مواد معدنی،مشکل سیستم ایمنی بدن و آسیب به بافت دهان.

دکتر ندا امید پناه در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه؛ زخم آفتی را یکی از شایع ترین بیماریهای مخاط دهان دانست که تقریبا ۲۰ درصد کل جمعیت را درگیر میکند ضمن اینکه در فرد مبتلا  تعداد ۱ تا ۶ عدد زخم ممکن است در دهان ایجاد شود.
 
وی با عنوان اینکه مهمترین عواملی که در ارتباط با زخم افتی گزارش شده است، شامل:اضطراب،استرس، ترومای موضعی به مخاط مثل محکم مسواک زدن ،قاعدگی و آلرژی غذایی می باشد ، مستندترین عامل ایجاد آن را وراثت دانست و گفت: شایعترین نواحی درگیری ، گونه ولب می باشد و معمولا طی دهه دوم زندگی آغاز میشود. 

به گفته این پزشک متخصص ممکن است فرد به دلیل نقص های خونی مثل کمبود ویتامین B12،اسید فولیک و آهن ،بیماریهای گوارشی مثل سلیاک،کرون و بیماریهای بافت همبند مثل لوپوس دچار زخم های شبه آفتی در دهان شود. حتی زخم های آفتی بزرگ می تواند نشانه ای از  ایدز باشد.

دکتر امید پناه گفت: اگر زخم آفتی  همراه با زخم در سایر مخاط ها باشد باید به بیماری بهجت که یک واسکولیت است فکر کرد.پس همانطور که ملاحظه فرمودید زخم آفتی بسیار پیچیده است و میتواند خبر از بیمارهای سیستمیک بدهد.

وی با بیان اینکه افراد برای تشخیص بیماری حتما باید به متخصص بیماریهای دهان ،فک وصورت مراجعه نمایند گفت: در زخم دهانی که بیش از دوهفته از وجود آن میگذرد و بهبود نمی یابد ،باید در اسرع وقت جهت درمان اقدام شود.
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید