اخبار

درباره ی علائم و درمان رینوسینوزیت حاد

درباره ی علائم و درمان رینوسینوزیت حاد

 

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: رینوسینوزیت حاد، گروهی از اختلالات با التهاب مخاط سینوسهای اطراف بینی و بینی است که دارای دو نوع علائم اصلی و فرعی می باشد و از جمله این علائم می توان به درد یا فشار صورت ، احتقان یا پری صورت، گرفتگی و انسداد بینی، ترشحات چرکی و بد رنگ پشت حلق، کاهش بویایی، ترشحات چرکی در معاینه بینی و تب اشاره کرد .

دکتر فریده پاشایی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه ، با بیان اینکه سردرد، بوی بد دهان ،خستگی، دندان درد ،سرفه ،درد گوش و احساس فشار و یا پری گوش نیز نیز از جمله علائم فرعی این بیماری می باشد گفت: زمانی که دو علامت اصلی یا یک علامت اصلی با دو علامت فرعی را داریم تشخیص ما رینوسینوزیت می باشد.

وی گفت: سینوزیت ، عارضه یک روند عفونی است ولی بسیاری از عوامل باعث انسداد دهانه سینوس و ایجاد عفونت می شوند که  فاکتورهای موثر در عفونت سینوس ها و سینوزیت شامل فاکتورهای فردی بیمار و فاکتورهای محیط می باشد.

به گفته این پزشک متخصص فاکتور های فردی بیمار شامل ژنتیک، بدخیمی ،آلرژی و حساسیت، اختلالات آناتومیک مانند انحراف تیغه بینی و شاخ های بزرگ بینی است و فاکتورهای محیطی نیز شامل باکتری ، ویروس ، قارچ ، مواجهه با دود سیگار و مواد شیمیایی ،جراحی ،دارو ،پاک کردن بینی و دستکاری بینی و آسیب به مخاط آن است.

وی با بیان اینکه تشخیص رینوسینوزیت بر اساس علائم بیمار و معاینه و همچنین استفاده از تصویربرداری مانند سی تی اسکن و رادیوگرافی میسر می‌شود در خصوص درمان این بیماری گفت: بیشتر موارد سینوزیت حاد خود به خود و با گذشت زمان و دوره بیماری بهبود می یابد اما در مواردی که علائم بیماری بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد و یا شروع بیماری با علائم شدید مثل تب بالای ۳۹ درجه ، ترشحات چرکی بینی و یا درد صورت همراه باشد نیازمند پیگیری و درمان است.

دکتر  همچنین افزود: در صورت بدتر شدن علائم و نشانه هایی از قبیل شروع جدید تب ، سردرد یا افزایش ترشح بینی بعد از ۵ الی ۶ روز اول علائم اولیه نیز حتما بایستی درمان را جدی تر گرفت.

وی در مورد دارو درمانی نیز عنوان کرد: بهترین دارو آموکسی سیلین یا کوآموکسی کلاو میباشد و میتوان از ترکیب داروهایی مانند سفیکسیم و کلیندامایسین و ی داکسی سایکلین استفاده کرد





۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید