اخبار

۷۰ درصد موارد "صرع " با تشخیص درست و داروی مناسب کنترل می شود

۷۰ درصد موارد "صرع " با تشخیص درست و داروی مناسب کنترل می شود

 

یک متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ فوق تخصص صرع و تشنج گفت: در ۷۰ درصد موارد با تشخیص درست و درمان دارویی و مناسب می توان صرع را کنترل کرد و در افرادی که با وجود درمان دارویی مناسب تشنج ها قابل کنترل نیستند می‌توان از روش‌های جراحی تحریک عصبی یا رژیم درمانی کمک گرفت.

دکتر وحید صالحی فر در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد:  گفت: در گروهی از بیماران که تحت درمان جراحی قرار می گیرند بهبودی کامل حاصل شده و گاه حتی میتوان درمان دارویی را نیز به تدریج قطع کرد.

وی اظهار داشت:صرع یکی از بیماریهای نسبتاً شایع درگیر کننده سیستم عصبی می باشد که با مجموعه‌ای از علائم بالینی بروز پیدا می‌کند که شایعترین آنها تشنج است به این معنا که فرد مبتلا به صرع به صورت مکرر و بدون محرک خاصی دچار تشنج میشود.

به گفته وی تشنج هایی که به علت برخی شرایط بالینی خاص مثل کاهش قند خون و یا در اثر برخی مواد محرک مانند مصرف ترامادول رخ می دهد را نباید به عنوان صرع تلقی کرد.

وی با بیان اینکه علت بروز این بیماری گاهی قابل تشخیص و گاهی نیز غیر قابل است گفت: از علل قابل تشخیص آن می‌توان به علل ژنتیک ، تومورهای مغزی ، سکته مغزی  و نیز عفونت های مغزی مانند: مننژیت ،آنسفالیت و ترومای مغز اشاره نمود.

به گفته این پزشک متخصص صرع را در بسیاری از موارد می توان با گرفتن نوار مغز معمولی تشخیص داد اما گاهی برای تعیین دقیق نوع و کانون تشنج و رد نمودن برخی شرایط بالینی که با صرع ممکن است اشتباه گرفته شوند، انجام مانیتورینگ ۲۴ ساعته همزمان نوار مغزی ویدئویی ضرورت پیدا می‌کند.

دکتر صالحی فر با اشاره به اینکه در حدود یک درصد از جمعیت مردم جهان مبتلا به بیماری صرع هستند  گفت: این بیماری در کشورهای در حال توسعه و همینطور در افراد مسن شایع تر است .

گفتنی است از ابتدای مرداد سال گذشته  واحد مانیتورینگ نوار مغز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مرکز آموزشی درمانی فارابی به عنوان تنها "مرکز بستری مانیتورینگ نوار مغز در غرب کشور "مجهز به دو تخت بستری و پرسنل مجرب و آموزش دیده مشغول به ارائه خدمت به بیماران نیازمند به این روش تشخیصی ارزشمند و موثر است.

۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید