اخبار

«فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید»

«فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید»
 

هر ساله  ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی فشارخون، بهانه ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص اهمیت این بیماری و اندازه گیری مرتب آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است. شعار امسال «فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید» و پیام آن «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» می باشد. 


دکتر شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: انتظار میرود در جهت محقق شدن اهداف این شعار بر سر فصل های افزایش آگاهی مردم، بیماران مبتلا به فشارخون، خانواده های آنها و کارکنان بهداشتی درمانی، آگاهی از روش صحیح اندازه گیری فشارخون، نحوه مراقبت، و شیوه زندگی سالم، کاهش اضافه وزن و اندازه دور کمر، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات، خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان تاکید گردد.

 

وی اظهار داشت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ فشارخون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است در حالیکه نزدیک به 46 درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.

به گفته وی همچنین کمتر از نیمی از این بیماران (۴۲ درصد) شناسایی و درمان شده اند و فقط یک پنجم این بیماران (۲۱ درصد) فشارخون با کنترل مطلوب دارند. در همین سال بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند. 

دکتر شکیبا گفت: فشارخون بالا عامل ۴۰٪ مرگ ها در بیماران دیابتی و ۵۳٪ مرگ های ناشی از بیماریهای قلبی و سکته های مغزی می باشد و شواهد نشان داده اند که کاهش فشارخون حدود ۳۵ تا ۴۰٪ خطر سکته های مغزی و ۲۰ تا ۲۵٪ خطر سکته های قلبی را کاهش می دهد. 

وی با بیان اینکه نکته مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا، بحث بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود و همچنین عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است گفت: به همین دلیل این بیماری به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود، در حالی که فشارخون می تواند به سادگی در منزل و یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

دکتر شکیبا تاکید کرد: این موضوع ضرورت توجه بیش از پیش به این بیماری را مطرح می کند که در این میان تشویق مردم به «کنترل فشارخون در منزل» توصیه می گردد. 

وی تاکید کرد:البته شرط لازم آن این است که افرادی که فشارخون خود را در منزل اندازه گیری و کنترل می کنند دارای دستگاههای سنجش فشارخون کالیبره با دقت اندازه گیری مناسب بوده و به روش صحیح و دقیق اندازه گیری آگاه و ازمیزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند.
 
دکتر شکیبا گفت: بدیهی است که پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان در سطح یک خدمات بهداشتی و درمانی، خط مقدم مدیریت این بیماری و عوامل خطر بیولوژیک و آموزش به بیماران می باشند.


۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید