اخبار

گامهای اولیه برای ترک سیگار که افراد سیگاری باید بدانند!

گامهای اولیه برای ترک سیگار که افراد سیگاری باید بدانند!

ترک کردن سیگار و دور باقی ماندن از سیگار می تواند یک چالش باشد، اما بسیاری از سیگاری ها این کار را با موفقیت انجام داده اند یک متخصص اعصاب و روان در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان توصیه هایی برای کمک به ترک سیگار پرداخت و گفت: اگر فردی در ترک سیگار نیازمند کمک است حتما برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کند.

دکتر مریم خانگی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (۱۰_۴ خرداد) توصیه کرد: درصورتی که فرد بخواهد شخصا دراین خصوص اقدام کند بهتراست ابتدا فهرستی از دلایل علاقه مندی خود به آن و نیز فهرستی هم از دلایل علاقه مندی خود به سیگار نکشیدن تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه تنباکو به هر شکلی که مصرف می شود برای سلامت مضر است و سلامت افراد غیر سیگاری را هم که در واقع دود سیگار دیگران را استنشاق می کنند به مخاطره می اندازد توصیه کرد: برای ترک کامل سیگار بهتراست افراد روزی را انتخاب کنند که تقریبا استرس نداشته و همه سیگارها، کبریت ها، فندک ها و جاسیگاری ها را دور بیندازند زیرا ممکن است علایم ترک سیگار مثل تحریک پذیری ایجاد شود.

دکتر خانگی با بیان اینکه ممکن است میل بسیار به نیکوتین مانع شود گفت: اگر فرد مجددا شروع به سیگار کشیدن کرد باید بررسی کند که این امر چرا روی داده است و  مجدد برای ترک رجوع کرده و از نو شروع نماید.

این پزشک متخصص در ادامه داشتن آگاهی افراد نسبت به مضرات و آسیب های سیگار در ترک آن بسیار کمک کننده دانست و گفت: افراد سیگاری بدانند که دود تنباکو حاوی مواد آسیب رسانی مثل قطران، مونوکسید کربن و نیکوتین است که قطران راه هایی هوایی را تحریک می کند ، مونوکسید کربن باعث کمبود اکسیژن می شود و نیکوتین هم اعتیاد آور است.

دکتر خانگی خطاب به افراد سیگاری گفت: اگر سیگار نکشند و یا اگر قبل از پیدایش بیماری ها آن را ترک کنند می توانند مانع از بیماری های قلبی یا ریه شوند ضمن اینکه مهم نیست که چه مدت سیگاری بوده اند زیرا با ترک سیگار از صدمه رسیدن بیشتر به سلامتی خود جلوگیری می کنند.

وی جهت اطلاع این افراد افزود: دود تنباکو حاوی مواد سرطان زا است که به شش ها و اعضای دیگر آسیب می رساند ، همچنین دود سیگار، چشم، بینی و گلو را تحریک می کند و در دراز مدت ممکن است موجب سرطان ریه و بیماری قلبی – عروقی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه احتمال پیدایش سرطان ریه در مردان و زنان سیگاری به ترتیب بیش از 20 و 10 برابر مردان و زنان غیر سیگاری است گفت: افرادی که قبلا سیگاری بوده اند ولی دیگر سیگار نمی کشند دچار خطرات بسیار کمتری می باشند زیرا 15 سال پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه در این افراد بیش از 50% کاهش یافته است.

به گفته وی همچنین مواجهه کودکان با دود سیگار نیز خطر پیدایش عفونت ها مثل عفونت گوش را افزایش می دهد و قادر است آغازگر آسم و آلرژی باشد.

دکتر خانگی گفت: شیرخوارانی که از مادران سیگاری متولد می شوند کوچکتر از حد معمول هستند و در معرض خطر بیشتر برای مرگ در گهواره می باشند.

 




۵ خرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید