اخبار

ایجاد نازایی و افسردگی دو خطر عمده بیماری هزار چهره ی "تب مالت"

ایجاد نازایی و افسردگی دو خطر عمده بیماری هزار چهره ی "تب مالت"

 

در طی سال‌های اخیر افزایش موارد بیماری تب مالت پس از فروکش کردن نسبی بحران همه گیری بیماری کرونا در سطح کشور و استان گزارش شده و از آنجا که این بیماری در اثر مصرف شیر غیر پاستوریزه ، گوشت هایی که خوب پخته نشده و یا تماس محافظت نشده با دام به ویژه در فصل بهار و اوایل تابستان می تواند منتقل شود به واسطه فصل زایش دام ها و مسافرت ها و طبیعت گردی به طبیعت و مناطق روستایی دارای اهمیت خاصی است.

 

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری تب مالت گفت: یکی از مهمترین بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و دام در سطح کشور و به خصوص استان های غربی که قطب های دامپروری هستند بیماری تب مالت یا بروسلوز است که به واسطه طیف وسیعی از علائم پراکنده که ایجاد می کند به بیماری هزار چهره نیز معروف است .

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه بیماری تب مالت بسیار برای افراد زیان آور است و از سه بعد سلامت ، بهداشتی و اقتصادی می تواند مخاطره انگیز بوده و فرد مبتلا را ناتوان و زمین‌گیر ‌کند گفت: در این بیماری، ایجاد دو عارضه مهم نازایی و افسردگی برای سلامت عموم جامعه حائز اهمیت ویژه ای است .

وی گفت:  در صورت وجود علائم خستگی مزمن، درد شدید مفاصل، لرز و تعریق شبانه ، پزشک معالج بنا به تشخیص آزمایشاتی را انجام می دهد که مشخص شود آیا فرد مبتلا به تب مالت مبتلا شده است یا خیر .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در ادامه گفت :بعد از خرید گوشت حتما به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت جگر و گوشت را در داخل دمای صفر تا ۴ درجه یخچال قرار بدهیم و بعد مورد مصرف قرار بگیرد تا خطر ابتلا به بیماری های تب مالت و تب کریمه کنگو در کمین فرد مصرف کننده نباشد.

دکتر بیگلری تاکید کرد : گوشت و فراورده های دامی را از مراکز مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه کنید و بعد از طی مرحله پیش سرد خوب پخته شود و بعد مورد استفاده قرار بگیرد.


وی  تاکید کرد: حتی المقدور از خرید گوشت های بین جاده ایی و یا سلاخی شده در حاشیه شهر به دلیل قیمت کمی ارزان‌تر خودداری کنیم چون از سلامت دام ذبح شده هیچ اطلاعی در دست نیست.

وی در مورد مصرف شیر و پنیر هم گفت: دقت کنید که شیر به مدت پنج دقیقه در مرحله جوش قرار بگیرد تا پاستوریزه شود و در مورد پنیر سنتی هم حداقل به مدت سه ماه در نمک نگهداری شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنیم و اگر بخواهیم بستنی سنتی استفاده کنیم حتماً از مراکز مجاز و مورد تایید مرکز بهداشت تهیه شود.

به گفته وی  در مواردیکه رعایت موازین بهداشتی صورت نگیرد بعد از یک دوره نهفتگی دو هفته تا سه ماهه علائم بالینی پراکنده ای از درد شدید مفاصل که گاها با روماتیسم و آرتروز اشتباه گرفته می شود، تا تب، لرز ، احساس خستگی مزمن و تعریق شبانه در فرد مبتلا ایجاد میشود.


وی گفت: اگر فرد مبتلا به نحو مناسب درمان نشود باکتری تب مالت می تواند مادام‌العمر در بدن انسان باقی بماند و علاوه بر از کار افتادگی و تخریب مفاصل، احتمال ایجاد درگیری قلبی و بروز مننژیت مغزی، دو خطر عمده نازایی و افسردگی فرد را تهدید کند.

به گفته وی کسانی که در روستاها هستند به ویژه دانش آموزان که در ایام تعطیلات به کمک به خانواده می آیند هنگام شیردوشی در دامپروری های سنتی در تماس محافظت نشده با دام هستند و یا استنشاق در آغل هایی که تهویه مناسب ندارند در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند.

دکتر حسین بیگلری با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز با رعایت موازین بهداشتی به سادگی قابل پیشگیری است گفت: گوشت و فرآورده های گوشتی بایستی از مراکز مجاز بهداشتی تهیه شود و هرگونه تماس با دام با استفاده از وسائل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش ، عینک و پیش بند باشد.

وی واکسیناسیون دامها توسط دامپروری و نیز انتقال از مرحله دامپروری سنتی به سمت دامپروری صنعتی و جداسازی محل زندگی انسان و دام را از جمله دیگر راههای پیشگیری این بیماری دانست.


۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید