اخبار

هزار و ۵۰۰ مراقب بهداشتی، سلامت مردم کرمانشاه را غربالگری می‌کنند

هزار و ۵۰۰ مراقب بهداشتی، سلامت مردم کرمانشاه را غربالگری می‌کنند
 رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه غربالگری سلامت مردم را از مهمترین اولویت مراکز بهداشت در سال جاری دانست و گفت: هزار و ۵۰۰ مراقب بهداشتی در ۱۴۴ خانه بهداشت، ۷۵ پایگاه، ۲۵ مرکز شهری و ۱۸مرکز روستایی سلامت مردم شهرستان کرمانشاه را از نظر ابتلای به بیماری‌ها می‌سنجند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر محمدرضا نادری روز چهارشنبه در نشست خبری که در سرسرای مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: در این برنامه و طرح مراقبان سلامت در مراکز و پایگاه‌های بهداشت افراد تحت پوشش مرکز را از نظر علائم سرطان روده، دهانه رحم، فشار خون، دیابت و تلاسمی ماژور نوزادان در مشاوره های قبل از ازدواج غربال گیری می کنند.

وی در ادامه از راه اندازی مرکز ویژه غربالگری دیابت با اشاره به اهمیت بسزایی این بیماری مادر در شیوع دیگر بیماری ها در شهر کرمانشاه به صورت پایلوت کشور خبر داد.

دکتر نادری از غربالگری سلامت روان اجتماعی افراد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و ناهنجارهای خانوادگی نیز خبر داد و گفت: در این مراکز براساس یک چک لیست ۶ سوالی، روان افراد در بحث مشکلات اجتماعی و نا هنجاری خانوادگی سنجیده می شود و براساس پاسخ به این سولات؛ افراد برای رفع مشکل به متخصصان، نهادها و مدیران معرفی می شوند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه همچنین در بحث اعتیاد گفت: این مرکز در چهار محله؛ حکمت آباد، جعفرآباد، آقاجان و یک مرکز سلامت سیار در قالب طرح "سامان" خدمات رایگان بهداشتی مورد نیاز این افراد مبتلا به اعتیاد و یا به فرمانداری برای دریافت مددکاری معرفی می شوند و کرمانشاه در این خصوص جزو رتبه های برتر کشور است.

۳۴ درصد خانواده هاتک فرزند یا بدون فرزند هستند

دکتر نادری در بخش دیگری از سخنان خود حمایت از جوانی جمعیت را از دیگر برنامه های اصلی مراکز بهداشت عنوان کرد و گفت: بحث جمعیت یک موضوع کاملا علمی است؛ زیرا اگر بر مبنای این نرخ رشد ۱/۵ درصدی که داریم پیش برویم تا سال ۱۴۳۰؛ جمعیت سالمند کشور ما به بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه می رسد و این آینده ما را به خطر می اندازد.

وی یادآور شد: روند نرخ رشد باروری در جامعه حتی به اندازه طرح جایگزینی والدین آنها نیست و کمتر از آن است و این در آینده مشکلات متعددی برای جامعه در بخش های مختلف بوجود می آورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۳۴ درصد خانواده های کشور؛ یک فرزند یا فرزندی ندارند؛ ریشه کاهش نرخ باروری در کشور را خارج از مباحث صرفا اقتصادی و معیشتی دانست و گفت: خیلی از خانواده ها از نظر مالی مشکلی ندارند اما برای فرزند هم اقدام نمی کنند و باید به این مبحث از نظر روانی، اجتماعی و فرهنگی در سطح مباحث کلان پرداخته شود.

دکترنادری در ادامه از جمله راهکارهای جوانی جمعیت را ارایه مشوق های ازدواج، ایجاد اشتغال برای جوانان، ارایه مشاوره های درست قبل از ازدواج برای جلوگیری از طلاق، ارایه مشوق های فرزند آوری اعلام کرد.

وی همچنین رسیدگی ویژه به وضعیت مادران باردار و مراقبت از سلامت نوزدان را از دیگر مباحث و برنامه های مهم در راستای حمایت از جوانی جمعیت عنوان کرد و افزود: در این راستا ۲ مرکز مراقبت شیر مادر و متخصص زنان و یک سامانه ۳۰۴۰ برای ارایه راهنمایی به زنان باردار راه اندازی شده است.

دکتر نادری همچنین از برنامه مراقبت سلامت مرکز بهداشت از سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال با توزیع ویتامین D و رسیدگی به سرای سالمندان اشاره کرد.

۵۴ درصد مردم کرمانشاه اضافه وزن دارند

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ۵۴ درصد مردم کرمانشاه اضافه وزن دارند از جمله برنامه های اولویت دار مراقبت بهداشت شهر کرمانشاه را غربالگیری سلامت مردم از نظر فشار خون، دیابت و اضافه وزن عنوان کرد و بیان داشت: از این ۵۴ درصد، ۳۵ درصد مردم کرمانشاه اضافه وزن و ۱۹ درصد دچار چاقی هستند که از میانگین کشوری بالاتر است.

 

دکتر نادری افزود: از هر ۱۰ نفر ۶ مورد اضافه وزن دارد و یک سوم افراد بالا ۳۰ سال دچار فشار خون ناشی از رژیم بد غذایی هستند و اگر به این وضعیت رسیدگی آگاه سازی و آموزش داده نشود، تعداد بیماران قلبی و عروقی که یکی از شایع ترین مباحث مرگ و میر در کشور ما است افزایش می یابد.

دکتر نادری از جمله برنامه های مراکز بهداشت در خصوص اضافه وزن و چاقی را آزمایش رایگان فشار خون و دیابت، ارایه رایگان مشاوره های غذایی توسط مراقبان بهداشت و یا معرفی به متخصصان برای دریافت برنامه رژیم غذایی ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه به بیش از ۲۹۲ هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان، دانشجویان، طلبه ها و دیگر اقشار جامعه شهر کرمانشاه عضور سفیران سلامت هستند؛ اظهار داشت: معتقدیم اولین گام برای سلامت خود مراقبتی توسط خود افراد جامعه است و این سفیران سلامت با آموزشی درباره کنترل بیماری در مرحله اولیه، فشار خون و دیابت بلایای طبیعی به آنها داده شده می تواند آن را به راحتی به اعضای خانواده و نزدیکان انتقال دهند و مراقب آنها باشند و اینجوری کل جامعه آموزش خود مراقبتی می بینند.

 

✳بازتاب سخنان دکتر نادری  رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در این نشست خبری  با اصحاب رسانه :🔻

 

📌 تابناک کرمانشاه 🔰

 

http://www.tabnakkermanshah.ir/fa/news/1106872/

 

📌خبرگزاری ایسنا🔰

 

https://www.isna.ir/news/1402030302419/54

 

📌خبرگزاری تسنیم🔰

 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/03/03/2901028/

 

۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید