اخبار

نشت پرتو در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از شایعه تا واقعیت

نشت پرتو در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از شایعه تا واقعیت

چند وقتی است که نشت پرتو دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در صدر اخبار این استان قرار دارد، اما واقعیت ماجرا چیست و اخبار در فضای مجازی تا چه حد صحت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدتی پیش سارقان سرب‌های اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه را به سرقت برده‌اند، وظیفه این سرب‌ها جلوگیری از انتشار پرتوهای دستگاه به بیرون از فضای اتاق است.
حال با این وضعیت پیش آمده اخبار ضد و نقیض فراوانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و شهروندان نمی‌دانند که کدام خبر را باید باور کنند.

در برخی از این اخبار آمده که این اشعه بسیار کشنده است و هر شخصی برای مدت کوتاهی در معرض این اشعه قرار گیرد مبتلا به بیماری‌های ناعلاج می‌شود، برخی دیگر آن را به فاجعه چرنوبیل تشبیه کرده‌اند؛ در برخی از کانال‌ها در فضای مجازی آمده که علاوه بر محوطه بیمارستان فضای بیرون بیمارستان تا شعاع چند صد متری نیز آلوده شده است.

اما واقعیت ماجرا چیز دیگریست؛ تیمی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور برای بررسی موضوع به کرمانشاه آمده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان طی سه روز گذشته آزمایشات علمی فراوانی برای رفع شبهات پیش آمده انجام دادند.

روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ کارشناسان سازمان انرژی اتمی گزارش خود را در نشستی با حضور عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه، پزشکان، دانشجویان و مسئولان بیمارستان شرح دادند.

یکی از کارشناسان انرژی اتمی با بیان اینکه محاسبات نشت پرتو به صورت دقیق و با استفاده از داده‌های ریاضی صورت گرفته، گفت: برای انجام این محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حفاظ سازی بنکرهای دستگاه رادیوتراپی استانداردهایی را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این محاسبات ضخامت دیوارها، بنکر، سقف و سایر نواحی موجود در اتاق رادیوتراپی اندازه گیری می‌شود.

این کارشناس افزود: همکاران ما از این استاندارد به صورت معکوس برای به دست آوردن میزان پرتوگیری در فضای بیرونی اتفاق رادیوتراپی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سارق سرب‌ها نتوانسته این حجم از سرب را در مدت زمان کوتاهی به سرقت ببرد، بیان کرد: اما با توجه به حساسیت موضوع همکاران ما بدترین حالت نشت را در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که سارق در همان روز اول تمام سرب‌ها را به سرقت برده باز میزان نشت پرتو در محدوده خطر نیست.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، پرونده تمام بیمارانی که در این بازه زمانی به این مرکز برای انجام رادیوتراپی مراجعه کرده‌اند بررسی کرده‌ایم؛ هر بیمار در اتاق رادیوتراپی ممکن است در حالت‌های مختلف پرتوگیر باشد.

کارشناس رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تمام احتمالات برخورد پرتو با بدن بیمار و خروج آن از اتاق را در نظر گرفته‌ایم و تنها راه خروج از سقف است.

وی افزود: با تمام این اوصاف اگر فرض بر این باشد که فردی به مدت سه ماه هر روز و هر موقعی که دستگاه برای انجام عملیات درمانی روشن بوده روی سقف اتاق قرار گرفته باشد میزان پرتویی که جذب کرده است سه میلی‌سیورت است.

این کارشناس با بیان اینکه این میزان پرتو با میزان پرتو گیری هر فرد در ایران تقریبا برابر است ادامه داد: بسیاری از کوه‌ها و سنگ‌های معدنی و طبیعی از خود پرتو ساطع می‌کنند و به طور تقریبی هر فرد ایرانی در طول سال ۳ الی ۴ میلی‌سیورت پرتو را جذب می‌کنند.

این کارشناس در پایان با بیان اینکه پرتوگیری افراد از این رخداد اصلا قابل توجیه نیست و تمام تلاش باید بر این باشد که اتفاق مشابه رخ ندهد، افزود: این مقدار پرتوگیری باعث ایجاد تاثیر قابل اندازه‌گیری بر سلامت افراد نمی‌شود.

یکی دیگر از کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران در مورد شعاع پخش پرتو گفت: این پرتو در محدوده سقف اتاق درمان پخش شده و اصلا ربطی به دیگر نقاط بیمارستان و محوطه بیرونی بیمارستان ندارد.

وی با بیان اینکه اشعه ایکس درمانی بسته به شرایط محیطی ماندگاری متفاوتی از چند ثانیه تا چند ساعت در محیط را دارد، افزود: این اشعه سبب پرتوزایی در مردم نمی‌شود و تنها می‌تواند بر روی اجسام تاثیر بگذارد، یعنی به گونه ای نیست که فردی از محل آلوده به پرتو عبور کند و پرتوزا شود.

این کارشناس در مورد پاویون کارورزان خانم بیمارستان امام رضا (ع) و آلوده شدن محیط پاویون گفت: پاویون کارورزان روی سقف اتاق درمان قرار ندارد و فاصله زیادی با سقف اتاق دارد با این حال مقدار دوز پرتو در آن محل همانند سایر نقاط در شهر کرمانشاه است و می‌توان گفت در طیف استاندارد قرار دارد.

 

⚛ بازتاب نشست تخصصی بررسی ایمنی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در خبرگزاری ها 🔰

 

📌 مهر نیوز

https://www.mehrnews.com/news/5805160/

 

📌خبرگزاری ایسنا

http://isna.ir/xdNZXC

 

۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید